شناخت گیاه سرخس لانه پرنده و یادگیری شیوه نگهداری آن



سرخس‌ها از جمله گیاهان آپارتمانی هستند که به دلیل داشتن ظاهر زیبا و روش نگهداری آسان، طرفداران زیادی دارند. اما یکی از جذاب‌ترین انواع سرخس که ما امروز قصد معرفی آن به شما را داریم، سرخس لانه پرنده است. این سرخس می‌تواند گیاه مناسبی برای نگهداری در خانه شما باشد و محل زندگی شما را زیبا‌تر کند. روش نگهداری گیاه سرخس لانه پرنده نیز زیاد سخت نیست و به راحتی می‌توان آن را آموخت.

شناخت گیاه سرخس لانه پرنده

اگر قصد دارید خانه خود را به بهشتی از گیاهان گرمسیری تبدیل کنید، نگهداری از سرخس لانه پرنده یک انتخاب عالی است و حتما باید آن را در صدر لیست خرید خود قرار دهید! این سرخس زیبا دارای برگ‌های جذاب و چرمی مانند است و به‌طور طبیعی در محیط‌های مرطوب رشد خوبی دارد. سرخس لانه پرنده در اصل یک اپیفیت یا گیاه هوازی است و در طبیعت اصلی خود روی گیاهان دیگر رشد و مجموعه بزرگی از برگ‌های قاشقی شکل و سبز رنگ ایجاد می‌کند. طول این گیاه به 150 سانتی‌متر نیز می‌رسد، اما این موضوع در مورد سرخسی صدق می‌کند که در محیط بیرون از خانه نگهداری شود، چون یک سرخس لانه پرنده آپارتمانی نهایتا تا 60 سانتی‌متر رشد خواهد کرد. خوبی سرخس لانه پرنده در این است که سرعت رشد آرامی دارد و فضای کمی را اشغال می‌کند. بنابراین اگر فضای کمی دارید و دوست دارید گیاهی زیبا در خانه خود داشته باشید که تا سال‌ها فضای کمی را اشغال کند، نگهداری از سرخس لانه پرنده یک انتخاب عالی است. برای یادگیری روش نگهداری آن نیز کافیست، با این مطلب همراه باشید.

ویژگی‌های اصلی گیاه

  • نام رایج: سرخس لانه پرنده
  • نام علمی :Asplenium Antiquum
  • نوع گیاه: چند ساله
  • اندازه گیاه بالغ: طول 90 الی 150 سانتی متر، پهنای 60 الی 90 سانتی متر
  • نیازهای نوری: نور نسبی خورشید، سایه
  • نوع خاک :متخلخل و رسی، مرطوب، دارای زهکشی قوی
  • Ph خاک: اسیدی
  • زمان گلدهی :سرخس لانه پرنده گلی تولید نمی‌کند
  • منطقه بومی :آسیا، استرالیا، آفریقا
  • سمی بودن یا نبودن: سمی نیست

دلیل نام‌گذاری سرخس لانه پرنده

دلیل نام گذاری این سرخس به سرخس لانه پرنده در این است که برگ‌های جدید این گیاه به‌طور مرتب از بخش مرکزی گیاه جوانه زده و رشد می‌کنند. همین نوع رشد باعث شده تا ظاهر کلی گیاه شبیه به لانه پرندگان باشد! در طول نگهداری از سرخس لانه پرنده سعی کنید برگ‌های تازه جوانه زده را تا حد امکان لمس نکرده و جابه‌جا نکنید، چون این برگ‌ها بسیار شکننده هستند و اگر به آن‌ها دست بزنید، احتمال آسیب دیدن یا تغییر شکل آن‌ها بسیار بالاست.

شیوه نگهداری سرخس

رمز داشتن یک سرخس لانه پرنده سالم و باطراوت، فراهم کردن مقدار زیادی رطوبت و گرماست. با این اوصاف، یکی از بهترین مناطق در خانه برای نگهداری از سرخس لانه پرنده نزدیکی دوش یا وان حمام است؛ جایی که رطوبت و گرمای کافی برای آن فراهم است. البته این به‌شرطی است که محیط حمام نور کافی داشته باشد.

میزان نور لازم برای سرخس لانه پرنده

بهترین رشد سرخس لانه پرنده تحت نور فیلتر شده خورشید تا مقدار کمی سایه انجام می‌گیرد، اما در طول نگهداری از سرخس لانه پرنده نباید آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید؛ زیرا نور مستقیم می‌تواند منجر به سوختگی برگ‌های آن شود. به‌منظور تامین نور مورد نیاز برای نگهداری از سرخس لانه پرنده در داخل خانه، می‌توانید آن حوالی یک پنجره شرقی یا شمالی قرار دهید.

بهترین ترکیب خاک برای گیاه

سرخس لانه پرنده به خاکی متخلخل، غنی از مواد طبیعی و دارای زهکشی قوی علاقه‌مند است. به‌این‌منظور یک خاک گلدان بر پایه پیت برای نوع گلدانی این سرخس بسیار مناسب است.

روش صحیح آبیاری

ترجیح سرخس لانه پرنده، بر مرطوب بودن پیوسته خاک است، اما این به این معنا نیست که خاک گیاه غرقاب شود، چون این گیاه اصلا نمی‌تواند در خاکی خیس دوام بیاورد. برای اینکه بتوانید به‌درستی گیاه را آبیاری کنید همیشه قبل از آبیاری، میزان رطوبت خاک را با انگشت خود بسنجید. اگر چند سانتی‌متر رویی خاک رو به خشکی رفته بود، مجددا گیاه را آبیاری کنید، درغیراینصورت دست نگه دارید.
در طول نگهداری از سرخس لانه پرنده از ریختن مستقیم آب روی مرکز گیاه خودداری کنید، زیرا این کار با تشویق رشد کپک روی گیاه منجر به پوسیدگی ریشه و سایر بخش‌های سرخس خواهد شد. بنابراین هنگام آبیاری، حتما خاک را هدف قرار داده و هیچ بخشی از گیاه را خیس و مرطوب نکنید
.

دما و رطوبت مناسب محیط نگهداری

سرخس لانه پرنده در محیطی گرم و بازه دمایی 15 الی 26 درجه رشد می‌کند. اگرچه این گیاه می‌تواند دمای کمتر از 10 درجه را نیز تحمل کند، اما هر دمایی کمتر از این عدد ممکن است به آسیب دیدن گیاه منتهی شود؛ به ویژه اگر خاک آن خیس باشد. اگر از سرخس لانه پرنده در داخل خانه نگهداری می‌کنید، حتما گیاه را از جریان باد سرد کولر و سایر دستگاه‌های مشابه دور نگه دارید، چون جریان باد سرد و حتی باد گرم باعث آسیب رساندن به گیاه و کم شدن رطوبت محیط اطراف آن می‌شود.
از دمای مناسب برای نگهداری از سرخس لانه پرنده گذشته نوبت به رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از آن می‌رسد. سرخس لانه پرنده رطوبت بالا و محیط مرطوب را دوست دارد، محیط‌هایی مثل دستشویی، حمام، گلخانه یا تراریوم، منتها به‌شرطی که محیط‌های یاد شده سایر فاکتورهای مهم برای نگهداری از گیاهان مثل نور کافی را نیز داشته باشد
.
اگر در محیط زندگی شما میزان رطوبت کم است، برای تامین رطوبت گیاه
می‌توانید از دستگاه‌ مرطوب‌کننده هوا استفاده کرده یا گلدان آن را روی سینی آب و سنگریزه قرار دهید، منتها حتما مطمئن شوید که گلدان هیچ تماسی با آب نداشته باشد، وگرنه ریشه دچار پوسیدگی خواهد شد.

زمان و روش کود دادن به سرخس لانه پرنده

در طول فصول رشد فعال سرخس لانه پرنده، (بهار و تابستان)، ماهی یکبار از کود مایع متعادل استفاده کرده و آن را تا نصف قدرت خود رقیق کنید. کود فقط باید روی خاک ریخته شود، تماس مستقیم برگ‌ها با کود سبب سوختگی می‌شود. در باقی ایام سال، کوددهی را متوقف کنید، زیرا زیادی عناصر مغذی ممکن است به تغییر شکل برگ‌ها و زرد / قهوه‌ای شدن آنها منتهی شود.

بررسی سمی بودن گیاه سرخس لانه پرنده

سرخس لانه پرنده یکی از محبوب‌ترین گیاهان خانگی بی‌خطر است. این گیاه برای انسان‌ها و حیوانات سمی نیست.

روش تکثیر کردن گیاه

تکثیر سرخس لانه پرنده کمی دشوار است، بخصوص برای باغبانان تازه کار. بسیاری از افراد، از تکثیر این سرخس صرف نظر کرده و ترجیح می‌دهند گیاه تازه‌ای را از گیاه فروشی خریداری کنند. اگرچه، تکثیر کردن می‌تواند در مخارج شما صرفه جویی کند! اما چون روش تکثیر این گیاه متفاوت است، خرید گیاه جدید اغلب اوقات به‌صرفه‌تر است.
بااین‌حال اگر در طول نگهداری از سرخس لانه پرنده قصد تکثیر آن را داشتید، درنظر داشته باشید که این کار از طریق اسپورها صورت می‌گیرد
. اسپورها شبیه به نقاط قهوه‌ای و پرز مانند هستند و در زیر برگ‌های سرخس قرار دارند. هنگامی که این نقاط بسیار متورم و پرزدار به‌نظر می‌رسند، برای تکثیر آماده هستند.
برای جمع آوری اسپورها، یک برگ حاوی این نقاط را بریده و آن را برای چند روز در کیسه کاغذی قرار دهید. در این چند روز اسپورها از برگ جدا شده و داخل کیسه ریخته می‌شوند. سپس، اسپورها را روی گلدان حاوی خزه اسفاگنوم قرار دهید. این گلدان باید روی سینی پر از آب قرار بگیرد تا خزه بتواند آب را جذب کند. خزه باید همواره مرطوب باشد، اما غرقاب نشود. بعد از نیز باید گلدان را با فویل پلاستیکی بپوشانید تا محیط مرطوب‌تری برای اسپورها فراهم شود. گلدان را در محیطی گرم و سایه قرار دهید. سینی را نیز چک کرده و آن را همیشه پر از آب نگهدارید. اگر حس کردید خزه مرطوب نیست، می‌توانید به آن آب اسپری کنید. در نهایت بعد از چند هفته قاعدتا باید شاهد یک سرخس لانه پرنده جدید باشید
.

روش کاشتن سرخس لانه پرنده و عوض کردن گلدان آن

سرخس لانه پرنده باید در گلدانی با حفرات زهکشی متعدد کاشته شود. به‌عنوان یک گیاه اپیفیت، این سرخس به زندگی کردن در حداقل خاک و فضا عادت دارد. پس به‌طورکلی در طول نگهداری از سرخس لانه پرنده نیازی نیست به دلیل کمبود فضا گلدان این گیاه را تعویض کنید. تنها زمانی به تعویض گلدان سرخس لانه پرنده نیاز است که گیاه بیش‌ازحد رشد کرده و دیگر قادر نباشد تا تعادل و شکل ظاهری خود را در گلدان فعلی حفظ کند. در این شرایط، گیاه به گلدانی بزرگ‌تر نیاز دارد تا بتواند خودش را به آن متصل کند. این اتفاق معمولا 2 الی 3 سال یکبار رخ می‌دهد، و فصل بهار بهترین زمان برای انجام این کار است.
هنگام تعویض گلدان گیاه
گلدانی را انتخاب کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد و بتواند گیاه شما را ثابت و محکم حفظ کند. معمولا یک گلدان سفالی برای مستقر شدن این گیاه بهتر از گلدان پلاستیکی است.
بعد از انتخاب و خرید گلدان جدید برای گیاه، بادقت کافی گیاه را از گلدان خود جدا کرده و آن را در گلدان جدید که از نظر عمقی با گلدان قبلی برابر باشد قرار دهید. سپس اطراف گیاه را نیز با خاک مناسب پر کنید
.

روش هرس کردن سرخس

سرخس لانه پرنده به هرس کردن زیادی نیاز ندارد، زیرا می‌تواند اندازه و شکل خود را حفظ کند، ولی اگر تمایل دارید گیاه خود را هرس کنید، می‌توانید برگ‌ها را از بخش خارجی گیاه و از پایه جدا کنید. همچنین اگر حس کردید برگی باعث به هم ریختن ظاهر گیاه شده است، می‌توانید آن را نیز حذف کنید.

آفات آلوده کننده و بیماری‌های احتمالی سرخس لانه پرنده

سرخس لانه پرنده به‌طور کلی گیاه سالم و بی‌دردسری است، بااین‌حال مستعد ابتلا به چند بیماری است که معمولا به علت نامناسب بودن رطوبت محیط ایجاد می‌شوند:

- برگ‌های گیاه زرد می‌شود

در طول نگهداری از سرخس لانه پرنده دریافت بیش‌ازحد نور خورشید می‌تواند سبب زرد شدن برگ‌های این گیاه شود. چنین اثری در نتیجه زیاد بودن میزان کود نیز رخ می‌دهد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی در طول نگهداری از سرخس لانه پرنده آن را مدام چک کنید تا همیشه در نور مناسب قرار بگیرد. ضمن اینکه میزان کود را نیز باتوجه به نیازهای گیاه تنظیم کنید.

- نوک برگ‌های گیاه قهوه‌ای می‌شود

برگ‌های سرخس لانه پرنده پس از مرگ، قهوه‌ای رنگ شده و با بخش‌های جدید جایگزین می‌شوند، اما قهوه‌ای شدن نوک و لبه برگ‌ها اغلب به‌دلیل نزدیکی به دستگاه‌های سرمایشی / گرمایشی رخ می‌دهد. بنابراین برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی گیاه خود را از این دستگاه‌ها، پنجره یا در دور کنید.

آشنایی با گل زیبا و معطر یاسمن



اگر قصد خرید گل گلدانی خوشبو و زیبایی را برای نگهداری در خانه خود دارید، گل یاسمن را خریداری فرمایید. این گل جذاب می‌تواند در خانه شما به زیبایی بدرخشد و با عطر خود، آرامش زیادی به شما بدهد. روش نگهداری از گل یاسمن نیز نسبتا آسان است و برای یادگیری آن کافیست مقاله زیر را که توسط بهترین فروشگاه آنلاین گل و گیاه تهیه شده است، مطالعه فرمایید.

مقدمه

خوش عطر، ظریف و جذاب! این‌ها گوشه‌ای از دلایل محبوبیت گل زیبای یاسمن هستند. اگر به دنبال گیاهی زیبا و چشم نواز برای نگهداری در داخل منزل هستید، دیگر وقت آن رسیده که جست و جو را متوقف کنید؛ چراکه گل مورد نظر شما اینجاست؛ بله یاسمن، همان گیاه خاص و ایده‌آلی که به دنبال آن می‌گشتید! بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه، از نگهداری یاسمن در داخل خانه سر باز می‌زنند. آ‌نها معتقدند که نگهداری از یاسمن به عنوان یک گیاه آپارتمانی، پر از چالش خواهد بود، اما به عقیده ما، یاسمن گیاه بدقلقی نیست و در صورت فراهم کردن شرایط محیطی مناسب، می‌تواند به یک گیاه آپارتمانی بی‌نظیر تبدیل شود. در واقع با کمی رسیدگی، دقت و تمرین، نگهداری از یاسمن دشوار نخواهد بود. کافیست شرایط نگهداری گل یاسمن را یاد گرفته و با صبر و حوصله این گل دوست داشتنی را در خانه خود پرورش بدهید. برای این منظور با این مطلب همراه شده و روش نگهداری از گل یاسمن را یاد بگیرید.

مختصری درباره گل یاسمن

این گیاه شکوفه‌های جذاب و زیبایی تولید می‌کند؛ شکوفه‌هایی که عطر شیرین خود را در شب منتشر کرده و حال و هوای محیط را به کلی عوض می‌کنند .باتوجه به اینگه گل یاسمن جز گل های معطر است، می‌توانید بنا بر سلیقه خود آن را در خارج از خانه خود قرار دهید تا فضای اطراف خانه‌تان معطر و دل‌انگیز شود.
البته که ناگفته نماند همه انواع یاسمن معطر نیستند. پس اگر قصد خرید گل یاسمن دارید و دنبال گونه‌های معطر آن هستید، هنگام خرید حتما از فروشنده در مورد معطر بودن یا نبودن گل یاسمن سوال کرده و از این مورد مطلع شوید
.

شیوه مراقبت از گل یاسمن

در این قسمت با توضیح شیوه مراقبت از گل زیبای یاسمن در کنار شما خواهیم بود.

آب‌دهی

در طول نگهداری نیاز گل یاسمن به آبیاری، در حد متعادل است و درنتیجه برآورده کردن نیاز آبی آن کار دشواری نخواهد بود. ضمن اینکه نیاز این گیاه به آب پس از نزولی شدن روند گلدهی (اوایل زمستان و همچنین اواخر بهار) کاهش می‌یابد و تعداد دفعات آبیاری آن باید کاهش یابد، اما در سایر ایام سال باید یاسمن باید در محیطی مرطوب زندگی کند. البته مرطوب بودن را با خیس و غرقاب اشتباه نگیرید، خاک یاسمن نباید خیس و غرقاب باشد، چراکه این موضوع باعث پوسیدگی و خراب شدن ریشه‌های آن خواهد شد. همین که هر بار که خاک را لمس می‌کنید، رطوبت کمی را احساس کنید برای یاسمن کافیست.
باتوجه به اینکه دما و شرایط محیطی هر منطقه متفاوت است، نمی‌توان سیکل ثابتی را برای آبیاری یاسمن درنظر گرفت. بهتر است یاسمن خود را تحت نظر بگیرید و با توجه به ویژگی‌های خاک و نور محیط نگهداری از آن، سرعت خشک شدن را بررسی کنید؛ به طور کلی هر گاه 2 سانتی‌متر رویی خاک خشک شد، می‌توانید یاسمن را آبیاری کنید. به‌این‌شکل آبیاری گیاه به بهترین شکل انجام خواهد شد. فقط یادتان باشد آبیاری یاسمن باید به‌صورت عمقی صورت بگیرد تا آب و رطوبت به‌خوبی به ریشه‌ها و اطراف آن‌ها نیز برسد
.
همچنین درنظر داشته باشید که آبیاری چندثانیه‌ای و هر روزه، یک رویکرد مرگ‌بار است! این روش که توسط باغبانان زیادی به‌عنوان “راه درست آبیاری
مطرح می‌شود، مانع از رسیدن آب به ریشه شده و آن را خشک و تشنه رها می‌کند. در مقابل با کاهش دفعات آبیاری ولی افزایش حجم آب، می‌توانید همواره گیاه خود را سرزنده و سیراب نگه دارید.
در طول نگهداری از گل یاسمن در اوایل پاییز، اجازه دهید خاک یاسمن بین دفعات آبیاری کمی خشک‌تر شود، چراکه گیاه شما در ماه‌های سرد پاییزی در مقایسه با فصل رشد خود، به آب کمتری نیاز دارد. با توجه به زیاد بودن دفعات آبیاری گل یاسمن، می‌توانید از روش‌های ساده‌کننده آبیاری برای آبیاری یاسمن خود استفاده کنید؛ برای مثال استفاده از یک ست لوازم آبیاری هوشمند انتخابی هوشمندانه برای این منظور خواهد بود
.

میزان نور مناسب برای یاسمن

یاسمن از نظر نیازهای نوری بسیار حساس است؛ به گونه‌ای که محل نگهداری مناسب برای گل یاسمن را باید با نهایت وسواس و دقت انتخاب کنید. به‌این‌منظور اتاقی را انتخاب کنید که مقدار زیادی از نور خورشید را دریافت می‌کند، ضمن اینکه هوا نیز باید به‌خوبی در آنجا گردش داشته باشد.
گیاه یاسمن تنها قادر است نور خورشید را برای 4 ساعت تحمل کند؛ ازاین‌رو در بعضی از ایام سال شاید لازم باشد جای یاسمن را عوض کنید تا نور خورشید بیش‌ازحد به آن نتابد. ضمن اینکه این مقدار در فصل زمستان کاهش نیز می‌یابد
.
قرار دادن یاسمن در نزدیکی یک پنجره نورگیر جنوبی می‌تواند سبب تقویت رشد آن شود، چراکه در چنین مکانی نور خورشید را به مقدار کافی در بزنگاه‌های حساس رشد خود دریافت خواهد کرد
.
در طول نگهداری از گل یاسمن اگر برگ‌های گیاه شما در حال پژمرده شدن بودند، احتمالا گل شما بیش‌ازحد نور خورشید را دریافت می‌کند، درنتیجه باید هر چه سریع‌تر آن به مکانی با سایه بیشتر منتقل کنید
.
برگ‌های تمامی گیاهان آپارتمانی طی گذشت زمان کمی غبارآلود می‌شوند و این غبارهای موجود در سطح برگ‌ها، توانایی گیاه در جذب نور را کاهش داده و در نهایت سبب تضعیف آن خواهد شد. بنابراین علاوه‌بر توجه و دقت در نگهداری از گل یاسمن هر چند ماه یکبار، غبار روبی برگ‌های آن با کمک یک دستمال نرم و تمیز مرطوب را نیز فراموش نکنید
.

بهترین خاک برای گل

یاسمن خاک غنی و دارای زهکشی عالی را ترجیح می‌دهد. برای این منظور می‌توانید مواد و الیافی مثل خرده چوب، الیاف نارگیل و سایر مواد طبیعی را به خاک آن اضافه کنید. این کار کمک می‌کند که خاک سبک‌تر شده و هوا بهتر در آن جریان پیدا کند. علاوه‌براین مورد راه دیگر اضافه کردن مقدار زیادی پیت ماس به خاک است.
در مورد خاک پیشنهاد ما این است که یاسمن را در خاک گلدان (که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند) بکارید. اگر از خاک گلدان تجاری استفاده می‌کنید، در نظر داشته باشید که این ترکیب فاقد کود است. در نتیجه، باید کمی کود نیز به یاسمن برسانید تا بتواند نیازهای آن را برطرف کند
.
خوبی خاک‌های گلدانی که به‌صورت بسته‌بندی شده خریداری می‌کنید در این است که این نوع خاک‌ها همواره استریل و ضدعفونی شده هستند و باکتری‌های خاک باغچه را در خود حمل نمی‌کنند. در نتیجه یاسمن زیبا از ابتلا به بیماری‌ها و آفاتی که از طریق خاک منتقل می‌شوند، در امان خواهد بود
.
در حالت ایده‌آل درنظر داشته باشید یک خاک گلدان خوب باید حاوی ترکیبی از ورمیکولیت، پرلیت و پیت ماس باشد. بنابراین موقع خرید خاک به این موضوع توجه داشته باشید. این ترکیبات به جذب رطوبت کمک کرده و از متراکم شدن خاک جلوگیری می‌کنند
.

زمان و روش کود دادن به یاسمن

 می‌توانید در تمام طول فصول رشد از یک کود رقیق شده مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کرده یا تنها در زمان گلدهی مقداری کود غنی از فسفر به آن اضافه کنید.یاسمن باید در طول فصول اصلی رشد خود، هر 2 الی 4 هفته یکبار کود دریافت کند، یعنی در طول بهار تا اوایل پاییز. کوددهی باید در پاییز و زمستان متوقف شود، در غیر این صورت آسیب‌های جدی به گیاه وارد خواهد شد.
هنگام خرید کود، حتما نوعی را تهیه کنید که حلال در آب و مخصوص گیاهان آپارتمانی باشد. کود را تنها به مقدار 50 درصد از میزان توصیه شده توسط کارخانه استفاده کنید. اگر کود را در نهایت توان آن استفاده کنید، احتمال آسیب دیدن یاسمن ظریف و حساس بالا خواهد بود
.
اضافه کردن کودهای طبیعی، راهی دیگر برای تقویت یاسمن است. این کار ضمن فراهم کردن تمامی عناصر ضروری مورد نیاز این گیاه، نگرانی‌های ناشی از سوختن و آسیب دیدن آن توسط ترکیبات شیمیایی را نخواهد داشت. برای این منظور استفاده از کمپوست، برگ‌های خشک شده و یا پیت کمپوست شده می‌تواند مفید باشد. به‌عنوان یک قانون کلی در مورد خاک مناسب برای نگهداری از یاسمن در نظر داشته باشید که 20 درصد از خاک موجود در گلدان آن باید از الیافت و مواد طبیعی تشکیل شده باشد
.

دما و رطوبت مناسب محیط نگهداری

خنک بودن هوا، شرایط را برای رشد یاسمن تسهیل می‌کند، اما اگر از یاسمن در داخل خانه نگهداری می‌کنید نیازی نیست برای آن خیلی حساسیت به خرج دهید، زیرا دمای عادی منازل برای یاسمن ایده‌آل است. تنها کافی است از مناسب بودن گردش هوا در اطراف آن اطمینان حاصل کنید.
از دما گذشته رطوبت هوا یکی دیگر از نکات مهم در نگهداری از گل یاسمن است. برای اینکه رطوبت محیط اطراف یاسمن کم نشود هرگز این گیاه را در نزدیکی دستگاه‌های گرمایشی یا سرمایشی قرار ندهید؛ زیرا سریعا سبب خشک شدن یاسمن خواهد شد
.
اگر فکر می‌کنید رطوبت محیط پایین است، می‌توانید مکان گلدان را تغییر داده یا از روش‌های افزایش رطوبت هوا استفاده کنید تا رطوبت محیط اطرافتان را افزایش دهید. برای مثال می‌توانید یک دستگاه مرطوب کننده هوا در نزدیکی گیاه قرار دهید. رطوبت هوای ایده‌آل برای یاسمن، تقریبا رطوبت 50 درصدی است. اگر میزان رطوبت از این مقدار کمتر باشد، ریشه‌ قادر نخواهد بود تا با میزان آب از دست رفته از طریق برگ‌ها کنار بیایند
.
با اینکه مرطوب کردن برگ‌ها توسط یک اسپری آب، راهی مناسب برای افزایش میزان رطوبت به شمار می‌رود، اما متاسفانه نمی‌توانید این استراتژی را به‌صورت بلند مدت برای یاسمن به کار ببرید. زیرا باید هر یک ساعت یکبار هم این کار را تکرار کنید! در عوض، بهتر است آن را در کنار گیاهان دیگر قرار دهید. تجمع گیاهان متعدد در کنار هم نیز، سبب افزایش میزان رطوبت در همان حوالی خواهد شد
.
همچنین می‌توانید گلدان یاسمن را در یک سینی پر از سنگریزه قرار دهید
. مقداری آب روی سنگریزه‌ها بریزید، به گونه‌ای که سطح سنگریزه‌ها را نپوشاند و آب باید پایین‌تر از سطح سنگ‌ها قرار بگیرد. سپس هر بار که آب سینی تبخیر شد، مجدد آن را پر کنید. باانجام این کار سبب افزایش رطوبت هوا در اطراف گیاهتان خواهید شد. فقط دقت کنید که سطح زیرین گلدان نباید هیچ تماسی با آب برقرار کند.

روش وادار کردن یاسمن به گلدهی

گل‌های یاسمن به‌طور طبیعی در اوایل بهار و همچنین اوایل پاییز شکوفه می‌دهند، اما بعضی از انواع آن‌ها می‌توانند گلدهی را در تمام طول سال ادامه داده و منحصر به فصل خاصی نباشند. برای مثال یاسمن زمستانی اغلب اوقات در طول ماه‌های زمستان نیز
گلدهی می‌کند. اگر گیاه شما در زمان‌های ذکر شده شکوفه نداده است، احتمالا به قدر کافی در معرض هوای خنک قرار نگرفته است. می‌توانید برای تشویق رشد گل‌ها، یاسمن را در نزدیکی یک پنجره جنوبی قرار دهید
.
یاسمن به خوبی در برابر هوای خنک و کمی سرد مقاوم است. این گیاه باید در فصل پاییز برای چندین هفته، هوای خنک (دمای حدودا 4 درجه سانتی گراد) را در شب تجربه کند. اگر پاییز گذشته است و دیگر نمی‌توانید این شرایط را برای یاسمن فراهم کنید، درمان این است که در اواخر تابستان تا اوایل پاییز آینده، گلدان آن را به خارج از خانه منتقل کنید
.
نکته دیگر، تاریک بودن محیظ در شب است. اگر یاسمن شما در نقطه‌ای است که در طول شب نیز نور مصنوعی دریافت می‌کند (مثل نور لامپ‌های روشن در کوچه و
…)در طول ماه‌های پاییز، شب‌ها آن را در داخل یک کمد قرار دهید. اگر پاییز نیست و گیاه شما هنوز گلی تولید نمی‌کند، شاید مشکل دریافت بیش‌ازحد نیتروژن است، چراکه دریافت بیش‌ازحد نیتروژن، تمام انرژی گیاه را روی توسعه و رشد برگ‌ها متمرکز می‌سازد. برای درمان این مشکل گیاه را با یک کود غنی از فسفر تقویت کنید.
گاهی اوقات، گیاه بیش از حد رشد کرده و باید به گلدان جدید و بزرگ‌تری منتقل شود. انتقال یاسمن به گلدانی بزرگ‌تر ضمن برطرف کردن نیازهای آن، روند گلدهی را نیز تسهیل خواهد کرد. اما اگر هیچ یک از مشکلات بالا مطرح نبود، احتمالا شرایط محیطی یاسمن مناسب نیست. میزان نور، رطوبت، دما و نوع خاک را بررسی کنید. همچنین گردش هوا نیز از فاکتورهای اساسی برای سلامت یاسمن به‌شمار می‌رود که باید آن را نیز مورد بررسی قرار دهید
.

روش تکثیر کردن گل

در طول نگهداری از گل یاسمن راحت‌ترین روش برای تکثیر آن، تکثیر از طریق قلمه است. برای اینکار قلمه‌ها باید طولی حدود 5 الی 7 سانتی‌متر داشته و 2 برگ در بالای خود داشته باشند. کافی است قلمه‌ها را در خاکی غنی و دارای زهکشی کافی بکارید. حال یاسمن برای رشد آماده است!
برای تشویق قلمه‌ها و فراهم کردن رطوبت کافی، روی گلدان آن‌ها را با یک کیسه پلاستیکی بی‌رنگ بپوشانید. سپس، گلدان را در اتاقی نورگیر و با دمای متعادل (15 الی 18 درجه سانتی‌گراد) قرار دهید
.
پس از 4 هفته، شاهد رشد ریشه‌ها و ظهور بخش‌های جدید خواهید بود. به‌محض ظهور جوانه‌ها، کیسه پلاستیکی را از روی گیاه بردارید تا از رشد قارچ‌ها جلوگیرس شود. سپس اجازه دهید قلمه به رشد خود ادامه دهند تا هنگامی که ریشه‌های جدید کاملا گلدان را پر کنند. بعد از اینکه ریشه‌های جدید رشد کردند می‌توانید گل یاسمن خود را به گلدانی مناسب منتقل کنید
.

روش هرس کردن گل

هرس کردن یاسمن می‌تواند بر حسب نیاز صورت بگیرد. این کار کمک می‌کند تا اندازه گیاه کنترل شده و ظاهری مناسب داشته باشد. فقط نکته‌ای که در مورد هرس کردن گل یاسمن باید درنظر داشته باشید این است که ‌پس از دهه اول شهریور، هرس کردن را متوقف کنید، چراکه گیاه در این زمان در حال شکل دادن شکوفه‌ها خواهد بود.
هنگامی که شاهد رشدهای جدیدی در سطح گیاه بودید، باید ساقه‌ها را هرس کنید. این کار رشدهای آتی گیاه را تقویت کرده و بهتر است در 2 سال نخستین نگهداری از یاسمن انجام شود. برای اینکار تنها نوک ساقه‌ها را جدا کنید و یادتان باشد که هرس کردن کلی باید پس از سپری شدن کامل فصل گلدهی صورت بگیرد
.
برای هرس کردن یاسمن، تمامی برگ‌های مرده و بخش‌های آسیب دیده و شکسته را جدا کنید و هرگز بیش از یک سوم گیاه را در طول یک مرتبه هرس حذف نکنید
. همچنین مطمئن شوید که تمامی بخش‌های مرده و بیمار را از گیاه جدا کرد‌ه‌اید.
به‌عنوان نکته آخر در مورد هرس کردن گل یاسمن گفتنی است که اگر می‌خواهید گیاه شما در یک جهت بخصوص رشد کند باید عملیات هرس را نیز در راستای همان جهت انجام دهید
.

زمان و روش عوض کردن گلدان یاسمن

برخلاف بسیاری از گیاهان خانگی دیگر، یاسمن می‌تواند برای مدت طولانی در گلدان خود باقی بماند. در واقع در طول نگهداری از گل یاسمن کمی فشردگی ریشه برای آن مشکل‌ساز نخواهد بود. بنابراین برای تعویض گلدان یاسمن باید صبر کنید تا گیاه کاملا در حال رشد کردن در خارج از گلدان خود باشد.
تعویض گلدان یاسمن بسیار ساده است. اینکار باید در فصل بهار و تنها هنگام فشردگی بیش‌ازحد ریشه در گلدان انجام شود. بنابراین هر وقت ریشه بیشتر از خاک شد،
زمان تعویض گلدان است! شاید تشخیص این زمان کمی سخت به نظر برسد، اما به‌واقع ساده است، اگر گیاه را آبیاری کردید و پس از یکی دو روز شاهد نیاز مجدد آن به آبیاری بودید، یعنی وقت تعویض گلدان آن فرارسیده است.
فقط هنگام جا به جایی یاسمن خود، مواظب باشید که به ریشه‌های ظریف آن آسیبی وارد نکنید. هرس کردن نیز باید قبل از انتقال گیاه به گلدان جدید صورت بگیرد. برای شروع گلدان را روی روزنامه بخوابانید. سپس توپ ریشه را با دقت از گلدان خارج کرده و با احتیاط و بدون آسیب زدن به ریشه‌ها سعی کنید تا حد ممکن خاک‌ها را از روی ریشه‌ها پاک کنید
.
اگر ریشه‌ بسیار بلندی دیدید که دور توپ ریشه پیچیده شده است، آن را ببرید. سپس 4 الی 5 برش در توپ ریشه ایجاد کنید. این برش‌ها را کمی از هم جدا کرده و سپس گیاه را در خاک تازه بکارید. این کار کمک می‌کند تا ریشه تشویق شده و رشد بیشتری داشته باشد. موقع خرید گلدان جدید درنظر داشته باشید که گلدان شما باید 5 سانتی‌متر قطر بیشتری نسبت به گلدان قبلی داشته باشد
.

آفات آلوده کننده و بیماری‌های احتمالی گل

رایج‌ترین مشکل در نگهداری از یاسمن ظهور شپشک آردی است. این آفت، به‌صورت توده‌های سفید و پنبه‌ای در سطح زیرین برگ‌ها یا روی شاخه‌ها نمایان می‌شود. این آفت در ابتدا مشکلی برای گیاه ایجاد نخواهد کرد، اما به مرور زمان و در صورت درمان نشدن، سبب زردی و پیچ خوردگی برگ‌های یاسمن خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل سعی کنید بخش‌های آسیب دیده را تا حد ممکن هرس کنید. سپس با استفاده از یک گوش پاک کن آغشته به الکل، تمامی بخش‌های به جا مانده را پاک کنید. اگر گوش پاک‌کن نبود می‌توانید یک پارچه نرم تمیز را نیز به الکل آغشته کرده و بخش‌های سالم گیاه را با آن تمیز کنید.
از شپشک آردی گذشته سایر آفاتی که ممکن است یاسمن را درگیر کنند شامل تخم پروانه، مگس سفید، شته و کنه تار عنکبوتی است. همه این آفات از طریق حذف به‌صورت دستی از بین خواهند رفت و جای نگرانی وجود ندارد. فقط نکته اصلی اینجاست که شما باید به‌طور مداوم تمامی بخش‌های گیاه را بررسی کنید تا در صورت ظهور یکی از این آفات، سریعا آن را از بین ببرید.

ضمن اینکه می‌توانید مقداری مایع ظرفشویی را با آب گرم ترکیب کرده و آن را به صورت ملایم بر روی برگ‌های گیاه اسپری کنید. این کار به از بین رفتن شته‌ها کمک کرده و سایر حشرات اطراف گیاه را نیز از بین خواهد برد
.

آیا گل یاسمن سمی است؟

خوشبختانه یاسمن برای انسان‌ها، گربه‌ها و سگ‌ها بی‌خطر است. بنابراین می‌توانید آن را بدون نگرانی در هر نقطه‌ای از منزل خود قرار داده و از آن نگهداری کنید.

پاسخ به سوالات رایج درباره گل یاسمن

1. آیا گل یاسمن برای نگهداری در خانه مناسب است؟

گل یاسمن در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب می‌تواند رشد بسیار خوبی در داخل خانه داشته باشد. از آنجایی که تنوع این گیاه بسیار زیاد است، گونه‌های مختلفی از آن برای رشد در داخل و خارج از خانه فراهم است. اگر دوست دارید در داخل خانه یک گل زیبا و معطر داشته و در طول ماه‌های سرد زمستان نیز از آن لذت ببرید، گل یاسمن انتخابی مناسب است.

2. کدام‌یک از گونه‌های این گل عطر بیشتری دارد؟

یاسمنی که ما در ایران می‌شناسیم، قوی‌ترین عطر را در میان انواع مختلف یاسمن دارد. نام علمی این یاسمن، Jasminum officinale است که گاهی با نام یاسمن شاعر یا یاسمن شعر، نیز به‌فروش می‌رسد. این یاسمن عطری قوی دارد و شکوفه‌های معطر آن نیز در طول تابستان و اوایل پاییز به گلدهی می‌پردارند.

3. دلیل عدم گلدهی یاسمن چیست؟

رایج‌ترین دلایل عدم گلدهی یا توقف آن در گل یاسمن شامل خشکی بیش‌ازحد، بالا بودن میزان نیتروژن در خاک یا هرس کردن در زمان نامناسبی از سال است. کوتاه کردن یا هرس سنگین در بهار و تابستان نیز می‌تواند بخش‌های در حال رشد گیاه را به کلی از بین برده و در نتیجه گلدهی نیز نابود شود. البته در کوددهی نیز باید دقت کافی داشته باشید و افراط نکنید، زیرا ممکن است تمام انرژی گیاه صرف تولید برگ شود و روند تولید گل به حاشیه برود.

4. روش مراقبت از یاسمن کاشته شده در باغچه، در فصل زمستان چگونه است؟

دراین‌باره باید بگوییم که بعضی از یاسمن‌ها مقاومت بیشتری در برابر سرمای زمستان دارند، در حالی که بعضی دیگر حتما باید با روش‌های مخصوص پوشیده شوند. در هر دو صورت، پیشنهاد ما به شما این است که ریسک نکنید و حفاظت کافی را برای گیاه خود فراهم کنید؛ زیرا در صورت آسیب دیدن یاسمن از سرما، گلدهی آن در بهار پیش رو خیلی کم خواهد شد. برای محافظت گل یاسمن در برابر سرما سطح خاک و اطراف ساقه اصلی گیاه را با لایه‌ای از مالچ (حداقل به ضخامت 7.5 سانتی متر) بپوشانید. همچنین گیاه را با پارچه یا پلاستیک مخصوص کاور کنید.

5. مزایای نگهداری از گل یاسمن در خانه چیست؟

به‌دلیل عطر خوش این گیاه، فواید زیادی برای آن ذکر شده است. قرار داشتن یک گلدان یاسمن در خانه، سبب آرامش و حذف اضطراب خواهد شد؛ به عبارت دیگر، رایحه یاسمن سریعا اثرات آرامش‌بخشی خود را روی سیستم عصبی افراد اعمال می‌کند. اگر سردرد دارید، عطر یاسمن می‌تواند به شما کمک کند. علاوه‌بر از بین بردن بوی نامطبوع، این گیاه می‌تواند هوا را به‌خوبی نیز تصفیه کند. اگر شما نیز مثل بسیاری از افراد دنیای مدرن از اختلالات خواب رنج می‌برید، یک گلدان یاسمن در اتاق خواب خود قرار دهید تا شاهد اثرات ضداسترسی آن باشید و خواب بهتری را تجربه کنید!

6. از کدام گونه‌های این گل می‌توان چای تهیه کرد؟

تنها دو گونه از یاسمن برای موارد خوراکی مورد مصرف قرار می‌گیرند؛ گونه‌های Common Jasmine و .Sampaguita بنابراین قبل از خوردن هر بخشی از یاسمن خود، از مناسب بودن نوع و گونه آن مطمئن شوید. Common Jasmine بومی خاورمیانه است و به‌وفور در کشور ما یافت می‌شود.

7. آیا اضافه کردن سرکه به خاک یاسمن، برای آن مفید است؟

بله، خاک مورد علاقه یاسمن باید کمی اسیدی باشد. معمولا هنگامی که برگ‌ها شروع به زرد شدن می‌کنند، یعنی خاک قلیایی شده است. بنابراین افزودن سرکه در این هنگام می‌تواند برای گیاه بسیار مفید باشد.

8. اگر این گل در معرض سرمای زمستان قرار بگیرد، باز هم شانس رشد مجدد را خواهد داشت؟

 اگر شانس و فرصت طلایی پوشاندن و کاور کردن یاسمن را در زمستان از دست دادید، اوضاع کمی حساس خواهد بود؛ به‌طوری‌که اگر گیاه دچار یخ زدگی و آسیب‌های جدی در برابر سرما نشده باشد، با فرا رسیدن فصل بهار به رشد مجدد خواهد پرداخت، اما اگر مشکلی برای آن ایجاد شده باشد، رشد نیز متوقف می‌شود. در این صورت اگر بخش‌های آسیب‌دیده قابل رویت هستند، آن‌ها را هرس کنید. سپس به ریشه نیز نگاهی بیاندازید، اگر ریشه‌ها سالم باشند گیاه حتما به رشد عادی باز خواهد گشت.

شناخت ساکولنت سدوم مورگانیوم و یادگیری شیوه مراقبت از آن



نگهداری از ساکولنت‌ها به عنوان گیاه آپارتمانی، کاری بسیار لذت‌بخش است. زیرا این گیاهان معمولا به مراقبت خاصی نیاز ندارند و به راحتی می‌توان آن‌ها را پرورش داد. ما نیز در این مقاله قصد داریم یکی از زیبا
ترین انواع ساکولنت به نام ساکولنت سدوم مورگانیوم را به شما معرفی کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید تا با ساکولنت سدوم مورگانیوم و روش نگهداری آن به خوبی آشنا شوید. پس از آن نیز در صورت دلخواه این ساکولنت را از یک گل فروشی آنلاین خریداری فرمایید.

آشنایی با ساکولنت سدوم مورگانیوم

ساکولنت سدوم مورگانیوم متعلق به مکزیک و هندوراس است و با اسامی متنوعی مثل خر دم، دم بره و دم اسب شناخته می‌شود. این ساکولنت زیبا دارای برگ‌هایی خاص، کوچک و گوشتی است که معمولا به رنگ سبز لیمویی یا سبز-آبی رشد می‌کنند. برگ‌های سدوم به‌صورت متراکم در اطراف ساقه خود قرار گرفته‌اند و ظاهری بسیار منظم را خلق کرده‌اند. شهرت اصلی ساکولنت سدوم مورگانیوم، مدیون برگ‌های خاص و ساقه‌های رونده آن است که حتی ممکن است تا بیش از یک متر نیز رشد کنند! سدوم موگانیوم معمولا به‌عنوان یک گیاه رونده در سبدهای آویزی زندگی می‌کند، اما این یک قانون نیست و می‌توان این ساکولنت زیبا را در هر ترکیب جذاب دیگری نیز قرار داد. اگر دقت کنید، سدوم را بیشتر در کناره گلدان‌ها مشاهده خواهید کرد؛ زیرا ساقه‌های آبشاری آن به زیبایی از گلدان خارج می‌شوند و جلوه‌ای بسیار زیبا به گلدان شما خواهند بخشید. اگر دوست دارید یک سکولنت زیبا را مهمان خانه خود کنید، ساکولنت سدوم مورگانیوم را انتخاب کرده و جهت یادگیری روش نگهداری ساکولنت سدوم مورگانیوم ادامه این مطلب را از دست ندهید.

مختصری درباره نگهداری ساکولنت

سوالی که بیشتر اوقات از ما پرسیده می‌شود، این است که آیا این یک گیاه آپارتمانی است یا خیر؟ در جواب این سوال باید بگوییم که ساکولنت سدوم مورگانیوم مادامی که نور کافی خورشید به آن بتابد می‌تواند هم در داخل خانه و هم در محیط خارجی به‌خوبی رشد کند و هر چه نور بیشتری به آن برسد، خوشحال‌تر خواهد بود. به همین علت سدومی که در خارج از خانه و تحت دریافت حداکثری نور خورشید زندگی می‌کند، بی‌نهایت خوشحال است! اما اگر بتوانید آن را در نقطه‌ای قرار دهید که نور کافی به آن بتابد، داخل خانه نیز مکان ایده‌آلی برای سدوم خواهد بود. البته نور بیش‌از‌حد سبب سوختگی برگ‌ها می‌شود، درنتیجه بهتر است نکات بیشتر در این زمینه را در بخش نیازهای نوری گیاه در ادامه مطلب مطالعه کنید. بنابراین باتوجه به آنچه گفته شد، این گیاه نه‌تنها که یک گیاه خانگی بلکه مناسب کاشت در محیط بیرون از خانه نیز هست.
اما برویم سراغ روش نگهداری از ساکولنت سدوم مورگانیوم خوشبختانه نگهداری از این گیاه کار دشواری نیست. کافی است نکاتی که در ادامه گفته می‌شود زیر را رعایت کنید تا یک ساکولنت سدوم مورگانیوم سالم و خوشحال داشته باشید
.

شرایط نگهداری ساکولنت سدوم مورگانیوم

وقتی بحث، بحث نگهداری از ساکولنت‌هاست، بدون شک ساکولنت سدوم مورگانیوم یکی از کم دردسرترین‌ گیاهان این لیست است! اصلا به همین علت است که ما بخش تکثیر آن را نیز به مطلب اضافه کردیم. چون آنقدر زیبا و بدون مشکل است که مطمئنیم دوستانتان از شما می‌خواهند یکی دو قلمه از این گیاه بی‌نقص را برای آنها آماده کنید! البته که فراموش نکنید که ساکولنت سدوم مورگانیوم یکی از ظریف‌ترین ساکولنت‌هاست، پس هنگام کار با آن خیلی دقت کنید.

میزان نور مناسب برای ساکولنت

همان‌طور که اشاره کردیم، نور یکی از الزامات سدوم برای داشتن رشدی سالم و بدون مشکل است. ساکولنت سدوم مورگانیوم عاشق نور درخشان خورشید است و می‌تواند در مکانی با نور کافی خورشید یا سایه روشن به‌خوبی زندگی کند. این گیاه باید به‌طور روزانه و به‌مدت 4 ساعت نور خورشید را دریافت کند. البته که فراموش نکنید نور زیاد (مثل نور خورشید در ظهر و بعدازظهر) سبب سوختن برگ‌های آن خواهد شد. پس بهتر است آن را در معرض دریافت نور صبحگاهی قرار دهید تا به رشد بهتری دست پیدا کند.
به‌این‌منظور می‌توانید سدوم را در مکان‌هایی مثل بالکن، نزدیکی یک پنجره نورگیر، پاسیو یا هر مکان دیگری که نور خورشید به‌قدر کافی در آنجا وجود دارد قرار دهید. درنظر داشته باشید دریافت نور برای سدوم آپارتمانی در فصل بهار اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا سبب تقویت شکوفه‌دهی خواهد شد
. پس حتما در فصل بهار به نیازهای نوری این گیاه توجه بیشتری داشته باشید.

آب‌دهی صحیح

برخلاف بسیاری از انواع ساکولنت، سدوم موگانیوم برای حفظ طراوت و سلامت برگ‌های خود به دریافت میزان قابل توجهی از آب نیازمند است. درنتیجه در طول نگهداری سدوم موگانیوم برای رفع نیازهای آبی این ساکولنت خاک را به‌خوبی آبیاری کنید، به‌گونه‌ای که تمام بخش‌های آن خیس شوند. سپس چند روز صبر کنید تا سطح رویی آن خشک شود و مجدد این کار را تکرار کنید. برای اندازه‌گیری دقیق‌تر، می‌توانید انگشت خود را در خاک فرو کنید و میزان رطوبت آن را بسنجید. برای آبیاری مجدد، باید حداقل 3 سانتی‌متر از عمق سطحی خاک خشک شده باشد.
درعین‌حال همواره از غرقاب کردن و آبیاری بیش از حد آن خودداری کنید. اگر در مورد زمان مناسب برای آبیاری مطمئن نیستید، دست نگه دارید. برای گیاهان، کم‌آبی همواره بهتر از آبیاری بیش‌ازحد است. زیرا عوارض غرقاب شدن مثل پوسیدگی ریشه، بسیاری از اوقات جبران‌پذیر نیست. راه دیگر این است که تغییرات ظاهری گیاه را بررسی کنید. بین دفعات آبیاری، ظاهر گیاه را به‌خوبی تحت نظر بگیرید تا پس از مدتی بتوانید علائم تشنگی را از حالت برگ‌ها هم تشحیص دهید. توصیه ما این است که هر 14 روز یکبار ساکولنت سدوم مورگانیوم خود را آبیاری کنید. اگر در منطقه‌ای گرم و خشک زندگی می‌کنید، شاید لازم باشد این مقدار را به 10 روز یکبار افزایش دهید
.
هنگام آبیاری، همیشه مقدار زیادی آب به گیاه برسانید و خاک آن را کاملا خیس کنید. بدین شکل، آب در مسیر خروجی خود خاک را هم شست و شو می‌دهد و نمک‌های جمع شده در آن را با خود خارج می‌کند
.

بهترین خاک برای ساکولنت

مثل سایر ساکولنت‌ها، ساکولنت سدوم مورگانیوم نیز برای داشتن رشدی سالم به زهکشی مناسب نیاز دارد و این برای آن بسیار مهم است. همیشه به یاد داشته باشید که شرایط مناسب برای رشد گیاهان، به‌صورت زنجیروار به هم متصل‌اند و در کنار هم تکمیل می‌شوند. به‌عبارت دیگر، یک گیاه سالم برآیند تمامی شرایط موجود است.
در واقع، از آنجایی که روش آبیاری برای این گیاه به‌صورت کامل و خیس شدن تمامی بخش‌های خاک است، زهکشی باید آنقدر قوی باشد تا بتواند سریعا مقدار اضافی آب را عبور دهد؛ تا به‌این‌شکل از جذب بیش‌ازحد آب توسط خاک و ریشه جلوگیری شود. بنابراین بهتر است خاکی را انتخاب کنید که برای مدت طولانی آب را حفظ نکند. برای‌این‌منظور، خاک کاکتوس بهترین گزینه است. این خاک به‌صورت صنعتی تولید می‌شود و می‌توانید آن را از فروشگاه‌های مخصوص گیاهان تهیه کنید. حتی اگر بخواهید می‌توانید خودتان نیز به یک ترکیب مناسب برسید، به‌این‌منظور مقدار مساوی از پرلیت یا پومیس را با خاک گلدان معمولی ترکیب کنید برای مثال 5 قسمت پرلیت با 5 قسمت خاک گلدان، به‌همین‌سادگی! برای افزایش سلامت گیاه نیز، در فصل بهار مقداری کرم خاکی و کمپوست به خاک سدوم اضافه کنید
.

روش کود دادن به سدوم مورگانیوم

در طول نگهداری ساکولنت سدوم مورگانیوم کوددهی به آن ضروری نیست، اما اگر تمایل به انجام این کار دارید، می‌توانید یک کود حلال در آب را رقیق کرده و در طول فصول رشد دو مرتبه به آن کود بدهید. فقط یادتان باشد در یک ماه، دو بار به ساکولنت سدوم مورگانیوم کود ندهید و با رسیدن فصل زمستان نیز کوددهی را کاملا متوقف کنید.

دمای محیط نگهداری

در کمال تعجب، ساکولنت سدوم مورگانیوم می‌تواند در تمام طول سال خارج از خانه بماند و به مشکلات دمایی بر نخورد؛ البته در مناطق گرمسیری! بنابراین اگر شما در منطقه‌ای با زمستان‌های سرد و یخبندان‌های شدید زندگی می‌کنید، در این ایام حتما سدوم خود را به داخل خانه منتقل کنید. در طول زمستان، بهتر است دمای محیط ساکولنت سدوم مورگانیوم بین 10 الی 15 درجه سانتی‌گراد باشد. در طول تابستان نیز دمای محیط خانه برای گیاه مناسب خواهد بود.

روش عوض کردن گلدان ساکولنت

مثل هر گیاه آپارتمانی دیگری در طول نگهداری ساکولنت سدوم مورگانیوم نیز لازم است هر چند وقت یکبار، بسته به سایز  و مقدار ریشه‌های گیاه گلدان آن را تعویض کنید. برای‌این‌منظور گیاه را در گلدانی بزرگ‌تر بکارید و خاک را نیز با خاکی تمیز و تازه جایگزین کنید. منتها برای تعویض گلدان عجله نکنید و اگر سدوم شما بالغ است تاحدممکن از تعویض گلدان آن بپرهیزید، زیرا سبب وارد شدن آسیب به گیاه خواهد شد. در مجموع بهتر است تا حد امکان گلدان این گیاه را عوض نکنید و زمان تعویض گلدان نیز به‌خاطر ظریف و حساس بودن آن، نهایت دقت را به‌کار بگیرید.

آیا ساکولنت سدوم مورگانیوم سمی است؟

طبق اطلاعات ارائه شده توسط سازمان‌های معتبر، ساکولنت سدوم مورگانیوم برای حیوانات خانگی و انسان‌ها سمی نیست، بااین‌حال سعی کنید آن را از دسترس حیوانات خانگی و کودکان دور نگه دارید.

روش تکثیر کردن ساکولنت

در طول مدت نگهداری از ساکولنت سدوم مورگانیوم راحت‌ترین و سریع‌ترین راه برای تکثیر آن، جدا کردن قلمه از ساقه است. می‌توانید این کار را از طریق قلمه زدن برگ‌ها نیز انجام دهید، اما ساقه روشی مطمئن‌تر است.تکثیر از طریق برگ، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد و درصد موفقیت آن هم خیلی بالا نیست، اما از آنجایی که ریزش برگ‌ها به دلایل متعددی رخ می‌دهد، می‌توانید از برگ‌های ریخته شده استفاده کرده و با کمی تلاش سدوم‌های بیشتری ایجاد کنید. به‌این‌منظور گام‌های زیر را طی کنید:

مرحله اول:

چند قلمه (برش) از ساقه و یا برگ‌ها جدا کنید. ساقه‌ها/ برگ‌هایی را انتخاب کنید که گوشتی و سالم هستند و سراغ بخش‌های پژمرده و دهیدراته نروید. اگر انتخاب شما برگ است، حتما برگی را انتخاب کنید که کامل و سالم است، چراکه یک برگ آسیب دیده اصلا به کار نمی‌آید.

مرحله دوم:

اجازه دهید قلمه‌ها برای چند روز خشک شوند تا محل برش و زخم آن‌ها ترمیم شود. در این مدت آن‌ها را در مکانی خشک و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. در این مرحله، می‌توانید قلمه‌ها را از محل بریدگی در هورمون رشد نیز فرو ببرید؛ هورمون رشد می‌تواند فرآیند ریشه زنی و تکثیر را تسریع کند، اما این کار اختیاری است.

مرحله سوم:

خاکی با زهکشی مناسب آماده کنید. پس از خشک شدن قلمه‌ها، آن‌ها را در خاک فرو کنید. برگ‌ها را می‌توانید به‌صورت عمودی در خاک فرو برده و یا آن را مماس روی سطح خاک بخوابانید.

مرحله چهارم:

صبر کنید تا قلمه‌ها ریشه بزنند و رشد‌های جدید انجام شود. این مرحله ممکن است 2 هفته یا بیشتر طول بکشد.

مرحله پنجم:

گلدان را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. نور مستقیم سبب سوختن قلمه‌ها خواهد شد.

مرحله ششم:

ساکولنت‌های بالغ نسبت به ساکولنت‌های جوان ظرفیت بیشتری برای ذخیره آب دارند. درنتیجه هر چند روز یکبار (یا هر زمان که سطح خاک خشک شد) به قلمه‌ها آب بدهید. هنگامی که ریشه‌ها ایجاد شدند و گیاه استقرار بیشتری در خاک پیدا کرد، دفعات آبیاری را به هفته‌ای یکبار و حتی کمتر کاهش دهید.

آفات آلوده کننده و بیماری‌های احتمالی سدوم مورگانیوم

خوشخبتانه ساکولنت سدوم مورگانیوم مستعد ابتلا به بیماری‌ها و آفات گوناگون نیست، اما در اغلب اوقات تنها “شته” به این گیاه حمله می‌کند. اگر گیاه شما دچار این آفت شده است، هر ماه آن را با جریان آب به‌خوبی تمیز کنید. اگر این کار موثر نبود، ترکیب 5/4 واحد آب و 5/1 واحد الکل سفید (نه صنعتی) را به ساکولنت خود اسپری کنید. همچنین می‌توانید از روغن چریش هم برای حذف شته‌ها از گیاه خود استفاده کنید.
از آفات گذشته رایج‌ترین مشکل در نگهداری از ساکولنت سدوم مورگانیوم آبیاری بیش‌ازحد و یا تشنه نگه داشتن آن است، به‌طوری‌که
:

  • پژمردگی، نشانه کم آبی است. وقتی سدوم پژمرده می‌شود، یعنی ذخایر آبی آن به اتمام رسیده و باید آب کافی دریافت کند. برای حل این مشکل کافی است آن را به‌خوبی آبیاری کنید. پس از چند روز مشکل برطرف خواهد شد
  • نرم و کپکی شدن برگ‌ها و ریزش آسان‌ آن‌ها نیز نشانه آبیاری بیش از حد است. در این حالت سریعا آبیاری را متوقف کنید و اجازه دهید گیاه کاملا خشک شود. معمولا پس از طی شدن این پروسه، گیاه سلامت خود را بازیابی می‌کند، اما اگر خاک پس از گذشت مدتی خشک نشد و آب را بیش‌ازحد در خود نگه داشت، باید آن را با خاکی تازه و دارای زهکشی مناسب تعویض کنید.

همه چیز درباره گیاه خوراکی گلپر



گلپر یکی از گیاهانی است که مطمئنا به عنوان گیاهی خوراکی، نام آن را زیاد شنیده
اید. اما خبر خوب این است که گلپر را در خانه نیز می‌توانید بکارید و پرورش دهید. با این کار هم یک گیاه گلدانی در خانه خواهید داشت و هم در مواقع لزوم از محصول آن برای آشپزی استفاده خواهید کرد. اما برای پرورش این گیاه در خانه، باید در ابتدا با گیاه گلپر و روش کاشت و نگهداری آن به خوبی آشنا شوید. پس در ادامه همراه ما باشید و مقاله زیر را که توسط بهترین گل فروشی تهران و درباره گیاه گلپر تهیه شده است، مطالعه فرمایید.

مقدمهای بر شناخت گیاه گلپر

کاشت و پرورش گلپر، قرن‌هاست که انتخاب اصلی بسیاری از باغبانان است. این گیاه خوراکی زیبا، دارای عطر و طعم بی‌نظیری است و در بسیاری از غذاها وجود مقدار کمی از آن می‌تواند به کلی قاعده بازی را عوض کند! برای پرورش و نگهداری گلپر یک خاک مرطوب و هوایی خنک، تنها چیزی است که لازم است و گلپر به آن نیاز دارد. کافی است چنین شرایطی فراهم باشد تا بتوانید به‌راحتی در خانه خود گلپر پرورش داده و در مدت کوتاهی، شاهد دسته‌های متراکم گلپر باشید! اگر یک گلدان گلپر در خانه داشته باشید، می‌توانید هر زمان به سراغ آن رفته و در آشپزی خود به وفور از این گیاه بهره ببرید. حتی اگر خیلی اهل آشپزی نیستید و فقط به دنبال گیاهی با عطر شیرین هستید نیز گلپر انتخابی عالی برای شماست. اگر بخشی در باغچه شما وجود دارد که به علت رطوبت بالا، هنوز نتوانسته‌اید گیاه مناسبی برای آنجا پیدا کنید، مشخصا آنجا محلی عالی برای پرورش گلپر است، پس فرصت را از دست نداده و سراغ پرورش گیاه گلپر بروید. برای یادگیری روش نگهداری این گیاه دوست داشتنی نیز با این مطلب همراه باشید.

شناسنامه گیاه

  • نام رایج: گلپر
  • خانواده: چتریان
  • نوع گیاه :برگریز دوساله
  • اندازه گیاه بالغ:90 الی 180 سانتی متر
  • نیازهای نوری: نور کامل خورشید در مناطق خنک، سایه نسبی در مناطق گرم
  • نوع خاک: غنی، مرطوب و دارای زه کشی عالی
  • زمان گلدهی :تابستان
  • رنگ گل :سبز، سفید
  • منطقه بومی: اروپا، سیبری مرکزی

مختصری درباره کاشت و نگهداری گیاه گلپر

گل جز گیاهان با روش نگهداری آسان است که اگر آن را در جای صحیح و مناسب بکارید، به‌خوبی رشد کرده و تقریبا بی‌نیاز از رسیدگی خواهد بود. پس از اینکه گیاه گلپر جوانه زد و به خوبی در خاک مستقر شد، حال باید منتظر دوره رشد دو ساله آن بمانید. این دوره دو ساله، مدت زمانی است که گلپر برای رسیدن به بلوغ و گلدهی آن را طی می‌کند. خوشبختانه، حتی در طول سال اول نیز می‌توانید برگ‌ها را برداشت کنید. اما برای برداشت گل‌ها، باید 2 سال صبور باشید که البته ارزشش را دارد! پس از گذشت زمان و در دومین سال رشد گلپر شما با ظهور گل‌هایی زیبا همراه خواهد بود. این گل‌ها هرگز از بین نرفته و تا زمانی که شما بخواهید، میهمان شما هستند!

شرایط نگهداری گیاه گلپر

در این قسمت با شرایط نگهداری گیاه گلپر آشنا خواهید شد.

روش آبدهی

آبیاری صحیح، فاکتور مهمی در نگهداری از گلپر است. این گیاه نمی‌تواند خشکی را حتی برای دوره‌های کوتاه تحمل کند. بنابراین باید خاک گلپر را همواره مرطوب نگه دارید. فرمول آبیاری اغلب گیاهان دیگر این است که اجازه دهید خاک خشک شود و سپس آن گیاه را آبیاری کنید، اما در خصوص گلپر اینطور نیست و نباید هرگز اجازه بدهید که خاک گلپر در بین دفعات آبیاری خشک شود؛ به‌طوری‌که اگر در مناطق گرم و خشک زندگی می‌کنید، شاید لازم باشد در طول فصول رشد (بهار و تابستان) هفته‌ای 2 الی 3 بار این گیاه را آبیاری کنید. برای آبیاری گلپر آب را فقط روی خاک ریخته و از خیس کردن برگ‌ها و ساقه گیاه خودداری کنید؛ زیرا خیس شدن این بخش‌ها منجر به بروز بیماری‌های قارچی در گیاه خواهد شد.
برای آبیاری گلپر درنظر داشته باشید که اعتدال بهترین روش و کلید آبیاری صحیح گلپر است؛ درواقع همان‌طور که خشکی برای این گیاه قابل پذیرش نیست و به گیاه آسیب می‌زند، آبیاری بیش‌ازحد نیز می‌تواند آسیب‌های فراوانی به آن وارد کند. بنابراین هرگز اجازه ندهید که خاک در آب غرق شده و کاملا خیس شود. یادتان باشد هدف اصلی در آبیاری گلپر این است که گلپر در خاکی “مرطوب
زندگی کند، نه غرقاب یا خشک! در این باره باید زهکشی خاک و گلدان نیز عالی باشد تا پس از آبیاری آب اضافی داخل خاک و گلدان نماند و تخلیه شود، چراکه ریشه‌های گلپر حساس‌اند و در صورت غرقاب شدن خاک، سریعا دچار پوسیدگی خواهند شد.
اگر قصد نگهداری از گلپر در باغچه را دارید، نقطه‌ای را برای آن انتخاب کنید که بتواند به‌راحتی آب باران را دریافت کند. اگر بارندگی به‌قدری نبود که خاک را همواره مرطوب نگه دارد، باید خودتان دست به کار شده و گلپر را آبیاری کنید. خاک باید هنگام لمس، مرطوب و کمی خنک باشد. برای حفظ بیشتر رطوبت، می‌توانید اطراف ریشه گلپر را با یک لایه مالچ بپوشانید
.

میزان نور محیط نگهداری

نیازهای نوری گلپر، بسته به منطقه آب و هوایی که در آن کاشته شده است فرق می‌کند. این گیاه بومی مناطق سردتر بوده و در واقع به‌همین‌علت است که خاک مرطوب و خنک را ترجیح می‌دهد. بنابراین اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که هوا در آنجا همواره گرم است، بهتر است گلپر را در نقطه‌ای قرار دهید که کمی سایه نیز دریافت کند، اما اگر در منطقه‌ای خنک و سرد هستید، می‌توانید آن را زیر نور کامل خورشید قرار دهید.

بهترین خاک برای گلپر

گلپر باید در خاکی متخلخل و دارای زهکشی عالی کاشته شود. از آنجایی که این گیاه تحمل خشکی را نداشته و همواره باید در خاکی مرطوب زندگی کند، مناسب بودن زهکشی خاک برای گلپر یک عامل حیاتی به‌شمار می‌رود. اگر این گیاه را در گلدان پرورش می‌دهید، می‌توانید از خاک گلدان چندمنظوره استفاده کرده یا با ترکیب کردن یک واحد پرلیت با دو واحد خاک معمولی، به ترکیبی ایده‌آل برسید.
علاوه‌بر موارد یاد شده عمق خاک محل نگهداری گلپر نیز باید حداقل 30 سانتی‌متر باشد تا ریشه به‌خوبی در آن مستقر شود. اگر خاک محل یا گلدانی که قرار است گلپر را در آن بکارید رسی است، درنظر داشته باشید که خاک‌های رسی برای بهبود زهکشی و جریان پیدا کردن بهتر هوا در آن‌ها، نیاز به تقویت شدن دارند. ترکیب کردن پرلیت یا زغال سنگ با چنین خاک‌هایی می‌تواند تخلخل آن را بالا برده و نتیجه بهتری را حاصل کند
. بااین‌حال خیلی در خاک وسواس به‌خرج نداده و پس از رسیدن به یک ترکیب خوب گیاه را بکارید، زیرا تطبیق پذیری این گیاه فوق‌العاده بالاست و مادامی که خاک را مرطوب نگه دارید، خیلی به مشکل نخواهد خورد.
آخرین مورد درباره خاک مناسب برای نگهداری گلپر خاک آن است
PH .خاک باید در محدوده عادی باشد؛ یعنی اگر خاک شما خنثی یا کمی اسیدی است، نیازی نیست آن را تغییر دهید. اگر برای تشخیص PH خاک از کیت تشخیص PH استفاده می‌کنید، عدد آن باید بین 6 الی 7.2 باشد.
به‌عنوان نکته آخر در مورد این بخش نیز گفتنی است که اگر گلپر خود را در باغچه و در کنار سایر گیاهان دیگر کاشته‌اید، مالچ پاشی می‌تواند ضمن حفظ بیشتر رطوبت در خاک، از رشد علف‌های هرز در آن نیز جلوگیری کند
.

دما و رطوبت مناسب محیط نگهداری

بهتر است گلپر در تمام طول سال، در محیطی خنک و دور از دستگاه‌های گرمایشی قرار بگیرد. اگر قصد نگهداری از گلپر در داخل خانه را دارید، رطوبت فضای عادی منازل برای این گیاه مناسب است و مشکلی برای آن ایجاد نخواهد شد.

زمان و روش کود دادن به گیاه

با اینکه گلپر اندازه خیلی بزرگی نداشته و تا سال دوم حیات خود نیز گلدهی را آغاز نخواهد کرد، اما با این وجود هنوز هم برای زنده ماندن و داشتن رشدی سالم، به دریافت مقدار زیادی از عناصر ضروری و مغذی نیازمند است. استفاده از کودهای شیمیایی ضرورتی نداشته و تنها استفاده از کمپوست‌های مناسب می‌تواند به‌خوبی تمامی نیازهای گیاه را برطرف کند.
در طول نگهداری از گلپر برای کوددهی به آن قدم اول این است که گیاه را در خاکی غنی بکارید، خاک‌هایی که به صورت بسته‌بندی و استریل شده از فروشگاه‌ها خریداری می‌کنید، عموما دارای مقادیر قابل قبولی از عناصر مغذی هستند؛ بااین‌حال اگر از خاک دیگری استفاده کرده یا فکر می‌کنید باید خاک را بیشتر تقویت کنید، می‌توانید با اضافه کردن مواد طبیعی، کمپوست یا کودهای با رهایش آرام به هدف خود برسید
.
پس از استقرار گیاه در خاک، می‌توانید به دلخواه خود به سراغ کودهای باغبانی بروید. کمپوست چای و قارچ نیز برای گلپر مفید است. در طول فصول رشد نیز هر 3-2 هفته یکبار به گلپر کود ارگانیک بدهید. بهتر است اگر خاک گیاه را تقویت کرده‌اید در اولین سال کاشت گلپر از کوددهی صرف نظر کرده و این کار را از سال دوم آغاز کنید
.

آفات آلوده کننده و بیماریهای احتمالی گلپر

مینوز برگ و شته، اصلی‌ترین آفاتی هستند که ممکن است در مسیر نگهداری از گلپر با آن‌ها روبرو شوید. راحت شدن از شر این موجودات تقریبا آسان است و به این منظور باید به محض اینکه حشراتی ریز در سطح برگ‌ها و ساقه مشاهده کرده یا متوجه ظهور حفراتی ریز در گیاه شدید، سریعا دست به کار شوید. اگر میزان درگیری پایین بود، می‌توانید به کمک یک گوش پاک کن آغشته به الکل، بخش‌های بیمار را تمیز کرده و مشکل را برطرف کنید؛ اما اگر سطح درگیری وسیع بود باید به سراغ اسپری روغن چریش بروید.
از آفات گذشته خوشبختانه گلپر در برابر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مقاوم است و شما باید تنها مواظب
پوسیدگی طوقه” باشید. این بیماری، یک عفونت قارچی است و از بخش پایینی (پایه) گیاه آغاز شده و در برگ‌ها و ساقه‌ها پخش می‌شود. بنابراین اگر ساقه‌ها پژمرده شده و برگ‌ها زرد شده‌اند، گیاه شما دچار پوسیدگی طوقه شده است. این بیماری به‌دلیل آبیاری بیش‌ازحد حاصل می‌شود و برای درمان آن باید تمامی بخش‌های آسیب دیده را از گیاه جدا کرده و آبیاری را کاهش دهید. همچنین، خاک را با الیاف طبیعی و پرلیت ترکیب کنید تا زهکشی آن بهبود پیدا کند.

روش تکثیر کردن گیاه

با اینکه تکثیر گلپر از طریق سایر روش‌ها نیز ممکن است، اما از آنجایی که این گیاه دارای ریشه‌های سطحی بسیار ظریفی است که سریعا آسیب می‌بینند، پیشنهاد ما تکثیر آن از طریق کاشت دانه است. برخلاف بسیاری از گیاهان دیگر، تکثیر گلپر از طریق دانه بسیار سریع و البته آسان خواهد بود.
حتی شما می‌توانید خودتان دانه‌های آن داشته باشید؛ کافی است یک پلاستیک زیر گیاه خود قرار داده و کمی آن را تکان دهید تا دانه‌های آن روی پلاستیک بریزند، یا اینکه مستقیما به برداشت دانه‌ها از روی بوته گلپر بپردازید
. ضمن اینکه می‌توانید دانه را به‌صورت آماده نیز از فروشگاه‌ها تهیه کنید، فقط باید دقت کنید که حتما تازه باشند، درغیر این صورت جوانه نخواهند زد.
اما برویم سراغ روش تکثیر گلپر، برای تکثیر گلپر باید در فصل پاییز دانه‌های خود را آماده کنید. برای این منظور خاک باغچه را کمی شخم زده و تمامی علف‌های هرز را خارج کنید. سپس محیط را مرطوب کرده و دانه‌ها را روی خاک بریزید. روی آن‌ها را با خاک نپوشانید، بلکه در خاک فشار دهید تا در مکان خود مستقر شده و در صورت وزش باد پخش نشوند. گلپر قبل از جوانه زنی، به سپری کردن یک دوره سرما نیاز دارد. پس اجازه دهید زمستان را به همین نحو سپری کند. با فرا رسیدن بهار، مرطوب کردن پیوسته خاک را فراموش نکنید. با افزایش دما، شرایط برای جوانه زنی مهیا شده و به زودی شاهد گلپرهای جوان و زیبای خود خواهید بود
!
برای انجام این کار در گلدان، مسیر مشابه خواهد بود. برای زمستان گذرانی دانه‌ها نیز دو روش پیش روی شماست. می‌توانید دانه را در پلاستیک و در بستری از پیت و ماسه مرطوب قرار داده و آن را به مدت 21 الی 60 روز در یخچال قرار دهید یا دانه را در فصل پاییز در گلدان کاشته و آن را در طول زمستان بدون هیچ‌گونه پوششی در خارج از خانه قرار دهید. فقط یادتان باشد که خاک گلدان مخصوص نگهداری از گلپر باید از پیت ماس، پرلیت و شن و ماسه تشکیل شده باشد
.
به‌عنوان نکته آخر این بخش نیز باید بگوییم که هنگام کاشت گلپر در باغچه، به وزش باد نیز دقت کنید. چراکه بادهای سنگین می‌توانند به کلی این گیاه را نابود کنند
!

زمان برداشت کردن محصول گلپر

زمان‌های مختلفی برای برداشت محصول گیاه گلپر وجود دارد؛ در واقع زمان مناسب برداشت به بخش مورد نظر شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید برگ‌ها را برداشت کنید، این کار را باید در فصل بهار و در طول دو سال نخست کاشت گلپر انجام دهید. فقط یادتان باشد تمامی برگ‌ها را نچینید، زیرا به گیاه آسیب وارد خواهد شد.
برای برداشت ریشه اما باید تا اوایل بهار صبر کرده و حین خفتگی گیاه آن را برداشت کنید. به‌این‌منظور حداکثر یک سوم از توپ ریشه را بردارید و از برداشت بیشتر خودداری کنید، چراکه برداشت بیش‌ازحد ریشه می‌تواند به مرگ گیاه منجر شده یا رشد آن را متوقف کند
.
برای جمع کردن ساقه‌ها نیز روی جوانه‌های جدیدی که در سال دوم نمایان می‌شوند تمرکز کنید. این بخش‌ها به قدر کافی برای استفاده در غذا نرم و مناسب هستند. در برداشت ساقه‌ها نیز برای حفظ سلامت و ظاهر کلی گیاه، تنها به برداشت یک سوم ساقه‌ها بپردازید
.  
اگر هیچ یک از مواردی که گفتیم مد نظر شما نیست و می‌خواهید دانه گلپر را جمع کنید، باید تا هنگام زرد یا بژ شدن رنگ غلاف صبر کنید و سراغ برداشت دانه‌های گلپر بروید. برای برداشت دانه‌ها توصیه می‌کنیم یک پارچه زیر گیاه پهن کنید تا دانه‌های بالغ روی آن افتاده و به‌راحتی بتوانید آن‌ها را جمع کنید
.

آشنایی با گیاه آپارتمانی فیلودندرون برگ انجیری



اگر به خرید گیاهان آپارتمانی بزرگ و برگ‌پهن علاقه دارید، یکی از گیاهان مناسبی که می
توانید بخرید فیلودندرون برگ انجیری است. این گیاه برگ‌هایی بزرگ با لبههایی دالبری و بسیار خوشرنگ دارد و می‌تواند زیبایی زیادی به محیط اطراف شما ببخشد. روش نگهداری فیلودندرون برگ انجیری نیز اصلا سخت نیست و با خواندن مقاله زیر می‌توانید آن را بیاموزید. پس با ما همراه باشید.

آشنایی با گیاه فیلودندرون برگ انجیری

فیلودندرون برگ انجیری گیاهی اهل آمریکای جنوبی و از خانواده گل شیپوریان است، اما امروزه بیشتر در فلوریدا رشد می‌کند. این گیاه بالا رونده نیست و مثل فیلودندرون برگ قلبی شاخه‌هایی آویز ندارد. از این گیاه با نام فیلودندرون درختی نیز یاد می‌شود. مثل بسیاری دیگر از اعضای گونه فیلودندرون این گیاه نیز به‌خاطر برگ‌های زیبایی که دارد پرورش داده می‌شود. برگ‌های همیشه سبز و جذاب این گیاه می‌تواند روی ساقه‌هایی باشد که تا یک و نیم متر رشد کرده‌اند و زیبایی را به خانه‌تان هدیه بدهد. اگر دنبال خرید گیاه آپارتمانی و خاصه گیاهی سبز هستید، فیلودندرون برگ انجیری را انتخاب کرده و برای یادگیری روش نگهداری آن نیز در ادامه با گُل‌سِتان همراه باشید. در این مطلب با روش نگهداری فیلودندرون برگ انجیری همراه شما بوده و در پایان نیز سوالات پرتکرار شما درباره نگداری از این گیاه را پاسخ خواهیم داد.

ویژگی‌های اصلی گیاه

  • نام علمی : Philodendron bipinnatifidum
  • خانواده: گل شیپوریان
  • بومی: آمریکای جنوبی
  • نام‌های مرسوم: فیلودندرون برگ انجیری، فیلودندرون درختی

شیوه نگهداری برگ انجیری

فیلودندرون برگ انجیری گیاهی گرمسیری است و در اتاق‌های بزرگ جلوه زیبایی پیدا می‌کند. این گیاه رشد خوب و قدرتمندی دارد بنابراین برای نگهداری از فیلودندرون برگ انجیری بهتر است آن را در جایی قرار دهید که فضای کافی برای رشد داشته باشد. ضمن اینکه این گیاه درمقابل وزش باد نیز مقاوم است، بنابراین می‌توانید آن را در بالکن یا پاسیو نیز قرار دهید. گفتنی است که اگر گیاه خود را در گوشه‌ای از دیوار قرار دادید بهتر است هرازگاهی آن را بچرخانید تا با تمام قسمت‌های آن برسد.

میزان نور لازم برای گیاه

فیلودندرون برگ انجیری به محیطی نورگیر با نور غیرمستقیم نیاز دارد. ازاین‌رو زندگی در نزدیکی یک پنجرا جنوبی یا شمالی برای این گیاه لذت‌بخش خواهد بود. منتها در طول نگهداری از فیلودندرون برگ انجیری باید مراقب باشید که نور مستقیم به برگ‌های آن نرسد، زیرا نور مستقیم می‌تواند باعث سوختن برگ‌های آن شود. فیلودندرون برگ انجیری جزء آن دسته از گیاهانی است که به سمت نور رشد می‌کند بنابراین بهتر است هر 2 الی 3 روز آن را بچرخانید تا رشد نامنظم و خارج از قاعده‌ای نداشته باشد و کج نشود.

دمای محیط نگهداری

فیلودندرون برگ انجیری در محیطی با دمای حدود 25 درجه سانتی‌گراد خوشحال است و قرار دادن این گیاه در مقابل وسایل سرمایشی یا گرمایشی می‌تواند به آن آسیب بزند. ضمن اینکه اگر در معرض سوز سرما یا باد گرم نیز باشد پژمرده خواهد شد. ازاین‌رو باید مراقب این دو مسئله باشید.

آبدهی صحیح

میزان آبیاری فیلودندرون برگ انجیری کاملا بستگی به فصل و شرایط محیط دارد. به‌صورت‌کلی این گیاه به هفته‌ای یک بار آبیاری نیاز دارد، اما اگر می‌خواهید یک آبیاری دقیق و مدیریت شده داشته باشید باید به خاک گیاه دقت کنید؛ به‌طوری‌که هر زمان نیمه بالایی خاک فیلودندرون برگ انجیری خشک شده باشد زمان آبیاری آن است.
برای آبیاری فیلودندرون برگ انجیری اینکار را از پایین و نزدیک به پایه گیاه انجام دهید و آب را تا جایی بریزید که اضافه آن از زیر گلدان خارج شود. در طول نگهداری از فیلودندرون برگ انجیری توجه داشته باشید که این گیاه تمایل زیادی به خیس ماندن بیش‌ازحد خاک و ریشه‌اش ندارد و از این اتفاق آسیب نیز می‌بیند
.
گفتنی است که زمانی که این گیاه بالغ شود تنه اصلی گیاه گوشتی‌تر می‌شود و می‌تواند مثل یک ساکولنت آب را درون خود ذخیره کند. ازاین‌رو مقاومت بیشتری در برابر خشکی نیز خواهد داشت
.

زمان و روش کود دادن به برگ انجیری

برای کوددهی به فیلودندرون برگ انجیری بهتر است در فصل رشد گیاه یعنی بهار تا اوایل پاییز اقدام کنید. کوددهی را با یک کود استاندارد گیاهان خانگی و ماهی یک بار انجام دهید؛ درنظر داشته باشید که کوددهی زیاد باعث پژمردن و حتی مرگ گیاه می‌شود، زیرا کود زیاد باعث تشکیل نمک در خاک و در نتیجه سوختن ریشه‌های گیاه می‌شود.

روش هرس کردن گیاه

اگر می‌خواهید شکل و اندازه گیاه خود را کنترل کنید می‌توانید آن را توسط یک قیچی یا چاقوی مناسب هرس کنید. برای این کار کافی است تمام برگ را با دم آن از روی ساقه بچینید. همچنین اگر می‌خواهید ساقه گیاه دیده شود می‌توانید برگ‌های پایینی را هرس کنید. علاوه‌براین برگ‌های فیلودندرون برگ انجیری با افزایش سن و در طول زمان می‌میرند.
بنابراین بهتر است که این برگ‌های مرده از ته قسمت اتصال برگ به ساقه چیده و هرس شوند تا انرژی گیاه صرف برگ‌های مرده نشود. همچنین این برگ‌های مرده ممکن است باعث جذب آفت یا بیماری نیز شوند. در طول هرس کردن فیلودندرون برگ انجیری حتما دستکش به دست کنید و به‌هیچ‌وجه دست خود را به دهان یا چشمان خود نزنید، زیرا شیره‌ای که از این گیاه خارج می‌شود می‌تواند باعث ایجاد خارش یا حساسیت برای پوست شما شود
.

آیا فیلودندرون برگ انجیری گل می‌دهد؟

همان‌طور که گفتیم این گیاه بیشتر به‌خاطر برگ‌های زیبا و جذابی که دارد پرورش داده می‌شود، اما می‌تواند گل هم بدهد. فیلودندرون برگ انجیری وقتی درون خانه نگهداری شود توانایی گل دادن زیادی ندارد و برای رسیدن به بلوغ کامل و توانایی گل‌دهی باید 15 یا 16 سال صبر کنید. بنابراین نگهداری از فیلودندرون برگ انجیری در خانه و انتظار برای گلدهی تقریبا بی‌فایده است. زمانی که فیلودندرون برگ انجیری گل بدهد گل‌های سفید رنگی می‌دهد که در زیر برگ‌ها پنهان خواهند شد.

بهترین خاک برای گیاه

بهترین خاک برای فیلودندرون برگ انجیری خاکی غنی و قلیایی است که سبک و زهکشی خوبی داشته باشد؛ خاکی که آب را به‌خوبی تخلیه کند. به‌عنوان‌مثال ترکیب مساوی از ورمیکولیت و پیت‌ماس یا پیت‌ماس و پرلیت برای نگهداری از فیلودندرون برگ انجیری عالی است.

روش تکثیر کردن فیلودندرون

فیلودندرون برگ انجیری را می‌توانید از طریق بذر، قلمه زدن ساقه یا پاجوش تکثیر کنید. برای تکثیر این گیاه از طریق قلمه زدن ساقه کافی است ساقه‌ای که حداقل 2 گره برگ روی آن قرار دارد را از گیاه جدا کنید. توجه کنید که این گره‌ها بسیار مهم هستند، زیرا ریشه‌های جدید از همین قسمت رشد می‌کنند. بعد از اینتخاب قلمه می‌توانید آن را در آب یا مستقیما در خاک قرار دهید تا گیاه پس از مدتی ریشه بدهد. برای تکثیر از طریق پاجوش نیز تنها کاری که باید بکنید این است که پاجوش را از گیاه اصلی جدا کرده و آن را به‌صورت مستقل در گلدانی جدید بکارید.

آفات آلوده کننده و بیماریهای احتمالی گیاه

این گیاه مستعد ابتلا به شته و شپشک است. این آفات می‌توانند مانع رشد گیاه، ایجاد لکه‌های زرد رنگ، ایجاد سفیدک و حتی در موارد شدید مرگ آن شوند. برای خلاصی از دست این آفات می‌توانید برگ‌های گیاه را با کمک یک پارچه نرم و تمیز که به الکل آغشته شده پاک کنید. همچنین می‌توانید با اسپری کردن صابون آفت‌کش نیز این حشرات را از بین ببرید.
از آفات گذشته بیماری‌هایی مثل بلایت باکتریایی و پوسیدگی ریشه نیز می‌تواند این گیاه را آلوده کند
.
بیماری بلایت باکتریایی می‌تواند لکه‌های سبز رنگ را روی برگ ایجاد کرده و پس از مدتی باعث پوسیدن برگ‌ها و مرگ‌شان شود. برای جلوگیری از سرایت بیماری بلایت باکتریایی سعی کنید همیشه برگ‌های گیاه را خشک نگه دارید و در زمان آبیاری تا جای ممکن آب را روی برگ‌ها نریزید. اگر هم برگ‌های گیاه شما دچار این مشکل شده است باید آن‌ها را هرس کنید
.
بعد از بلایت باکتریایی نوبت به پوسیدگی ریشه می‌رسد. پوسیدگی ریشه به‌خاطر آبیاری زیاد، زهکشی نامناسب خاک یا عدم گردش هوا در اطراف گیاه رخ می‌دهد. این گیاه به آبیاری زیادی نیاز ندارد و خاک بیش‌ازحد خیس یا سنگین که نتواند آب اضافه را خارج کند باعث پوسیدگی ریشه آن خواهد شد
.

پاسخ به برخی از سوالات شما درباره فیلودندرون برگ انجیری

1. میزان رشد این گیاه چقدر است؟

فیلودندرون برگ انجیری فضای زیادی برای رشد می‌خواهد و می‌تواند تا یک و نیم متر فضای اطرافش را اشغال کند. این گیاه یک تنه اصلی دارد که ساقه‌ها در اطراف آن رشد می‌کنند اما معمولا برگ‌های بزرگ آن باعث می‌شوند این تنه دیده نشود.

2. آیا برگ انجیری برای انسانها و حیوانات، گیاهی سمی محسوب میشود؟

این گیاه جزء گیاهانی است که بسیار سمی هستند. خورده شدن برگ‌های این گیاه یا لمس شیره آن می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای انسان یا حیوانات خانگی شود. اگر شما فرزند خردسال یا حیوان خانگی دارید بهتر است این گیاه را از دسترس آن‌ها دور نگه دارید.

3. دلیل ایجاد لکه بر روی برگ‌های گیاه چیست؟

این اتفاق به‌خاطر خیس ماندن برگ‌های گیاه، عدم گردش مناسب هوا و آبیاری زیاد رخ می‌دهد. اگر برگی دچار چنین مشکلی شده است، بهتر این برگ را از روی گیاه جدا کنید تا برگ‌های دیگر آلوده نشوند. توجه داشته باشید که اگر روی برگ‌های فیلودندرون برگ انجیری خود لکه‌های تیره رنگی دیدید، نشانه‌ای از پوسیدگی و در نهایت مرگ آن برگ است.

4. دلیل جمع و قهوهای شدن برگهای فیلودندرون چیست؟

این اتفاق به‌خاطر وجود نمک زیاد در خاک رخ می‌دهد. نمک به ریشه‌های گیاه آسیب می‌زند و خودش را با قهوه‌ای شدن لبه برگ‌ها یا پیچ خوردن آن نشان می‌دهد. دلیل این اتفاق وجود نمک در خاک، کوددهی زیاد از حد یا کیفیت نامناسب آبی است که به گیاه داده‌اید. برای جلوگیری از این مشکل همیشه بهتر است کود خود را دو برابر بیشتر از دستورالعمل آن رقیق کنید و از آبی استفاده کنید که املاح کمی داشته باشد یا یک شبانه روز استراحت کرده و املاح آن ته‌نشین شده باشد.

5. علت کمرنگ شدن برگ‌های گیاه چیست؟

این اتفاق به دو دلیل رخ می‌دهد؛ اول اینکه گیاه مواد غذایی کمی دریافت کرده است و نیاز به کود دارد و دیگر اینکه گیاه بیش‌ازحد در معرض نور مستقیم خورشید بوده و باعث رنگ پریدگی در برگ‌های گیاه شده است.