معرفی گیاهان آپارتمانی مناسب برای نگهداری در خانه



اگر دوست دارید حال و هوای تازه‌ای به خانه خود بخشیده و آنجا را به مکان زیبا‌تری تبدیل کنید، این کار را با خرید گیاهان آپارتمانی متنوع انجام دهید. اما اگر نمی‌دانید چه گیاهانی بخرید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر را مطالعه فرمایید تا با گیاهان آپارتمانی مناسب برای نگهداری در خانه به خوبی آشنا شوید.

مقدمه

اهالی باهوش دنیای نگهداری از گیاهان به‌خوبی می‌دانند که هر نوع گیاهی نمی‌تواند در خانه و محل کار آن‌ها دوام بیاورد. گیاهان آپارتمانی باید به قدری قوی باشند که بتوانند در محیطی با نور و رطوبت کم زندگی کنند و همچنین آنقدر زیبا باشند که بتوانند با قرار گرفتن در یک گوشه بی‌روح از خانه، جلوه محیط را عوض کرده و روح تازه‌ای به آن ببخشند. براین‌اساس تصمیم گرفتیم در این مطلب 11 تا از بهترین گیاهان آپارتمانی را به شما معرفی کنیم که ضمن داشتن ظاهری چشم‌نواز، هوا را تصفیه کرده و حتی می‌توانند رطوبت محیط را نیز بالا ببرند!

1. گیاه رنگارنگ بگونیا رکس

رنگ‌های جذاب و متنوع بگونیا رکس، نظر شما را به کلی در مورد گیاهان آپارتمانی عوض می‌کند. رگه‌های صورتی ترکیب شده با رنگ بنفش و سبز دودی، برگی را خلق می‌کند که بیشتر شبیه به یک شیشه مه گرفته است تا برگ یک گیاه! برگ‌های چروک، نرم و دو تکه این بگونیا، باعث شده تا به‌عنوان یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی شناخته شود. بگونیا رکس همه چیز را در حد “متعادل” می‌پسندد: نور، آب و کوددهی متعادل! بنابراین رسیدگی به آن دشوار نیست و همین متعادل بودن در نیازها، آن را به یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی تبدیل کرده است.

2. گل مشهور ارکیده فالانوپسیس (شاپرکی)

احتمالا شما نیز با ما هم نظرید که بهترین انتخاب برای نقاط کوچک آپارتمان، یک گیاه با رنگ‌هایی قوی و چشمگیر است و چه انتخابی بهتر از گل زیبای ارکیده فالانوپسیس! اصلی‌ترین تفاوت میان نگهداری از ارکیده و سایر گیاهان آپارتمانی این است که ارکیده‌ها در خاک معمولی رشد نمی‌کنند؛ بلکه به یک بستر غنی “مخصوص ارکیده “نیاز دارند. این ترکیب ویژه ارکیده است و کمک می‌کند تا هوا به راحتی به ریشه‌ها برسد و در همان حوالی گردش پیدا کند.
ارکیده فالانوپسیس به همان دمایی نیاز دارد که ما انسان‌ها نیاز داریم! به‌عبارتی دمای بالای 15 درجه سانتی‌گراد برای این گیاه مناسب است، بااین‌حال بد نیست اگر در شب دستگاه‌های گرمایشی را خاموش کرده یا دما را پایین ببرید؛ این کار نه‌تنها باعث کاهش مبلغ قبوض می‌شود، بلکه فالانوپسیس را برای گلدهی بیشتر تشویق می‌کند! یک سینی حاوی آب و سنگریزه نیز می‌تواند به افزایش رطوبت محیط کمک کرده و رطوبت مورد نیاز ارکیده را تامین کند. اگر در بین لیست بهترین گیاهان آپارتمانی ارکیده فالانوپسیس را انتخاب کرده‌اید، ضمن مطالعه کامل درباره روش نگهداری ارکیده آن را در کنار یک پنجره نورگیر جنوبی/ شرقی قرار دهید تا همواره سرحال و باطراوت باقی بماند
.

3. گیاه رونده فیلودندرون

فیلودندرون، گیاهی تقریبا ارزان قیمت است که می‌توانید آن را در بیشتر گلفروشی‌ها پیدا کنید. این گیاه، اولین انتخاب بسیاری از ساکنین آپارتمان‌هاست. برگ‌های این گیاه بزرگ، سبز رنگ و قلبی شکل قابلیت آویزان شده و ایجاد یک جلوه زیبا در منزل شما را دارند. برای مثال می‌توانید آن را روی یک قفسه بلند یا روی میز کار خود نیز قرار داده و از جلوه خیره‌کننده آن کمال لذت را ببرید. با توجه به ویژگی‌های فیلوندرون اگر آپارتمان‌نشین هستید و وقت زیادی برای رسیدگی به گیاهان ندارید باید بگوییم که این گیاه یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای شماست. آبیاری هفتگی و نور غیرمستقیم، تنها نیازهای این گیاه برای داشتن سال‌ها رشد سالم و طبیعی است.

4. گیاه معروف و کم‎دردسر گندمی

گاهی اوقات، یک گیاه آپارتمانی می‌تواند یادآور وسایلی باشد که در کودکی به وفور در منازل خود داشته‌ایم. گاهی هم ممکن است دنیایی از خاطرات قدیمی ما را زنده کند و یک نوستالژی بی‌نظیر را رقم بزند. گیاه گندمی، یکی از همین گیاهان است! در دهه 50، این گیاه یکی از محبوب‌ترین گیاهان به‌شمار می‌رفت؛ به گونه‌ای که حتی در عکس‌های قدیمی نیز می‌توانید ردی از آن پیدا کنید. خوشبختانه، امروز هم همین‌طور است و این گیاه جز محبوب‌ترین و بهترین گیاهان آپارتمانی به‌شمار می‌رود. شما می‌توانید از این گیاه زیبا در منزل خود نگهداری کرده و کمال لذت را ببرید. ضمن اینکه اضافه کردن گندمی به مجموعه گیاهان‌تان، می‌تواند حال و هوایی قدیمی به محیط اضافه کند.
در مورد نگهداری از گیاه گندمی باید بگوییم که این به آب زیادی نیاز ندارد، با انواع مختلف شرایط نوری کنار می‌آید (حتی نور مصنوعی) و قادر است به‌خوبی گوشه‌های خالی خانه را پر کند. برای داشتن یک جلوه وینتیج واقعی، پیشنهاد می‌کنیم آن را از یک آویز مکرمه آویزان کنید
.

5. ساکولنت جذاب یشم

عاشقان خانواده ساکولنت‌ها، هرگز از گیاه یشم غافل نمی‌شوند، چرا که این گیاه، مقدمه‌ای به سوی نگهداری از سایر ساکولنت‌های گوناگون است. برگ‌های گوشتی و ضخیم این گیاه، به شکلی متراکم روی ساقه‌های نیمه چوبی رشد می‌کنند و اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید آن را به صورت بن سای نیز در بیاورید.
یشم نیز مثل گندمی و فیلوندرون از لیست بهترین گیاهان آپارتمانی گیاهی کم توقع است و به زندگی در یک نقطه نورانی و روشن بسنده می‌کند. برای آبیاری گیاه یشم باید تنها زمانی که خاک آن خشک بود به آن آب بدهید. در طول نگهداری از گیاه یشم اگر در مورد سلامت گیاه خود شک کردید، برگ‌ها را به‌خوبی بررسی کنید: برگ‌های خاکستری نشانه کمبود نور خورشید هستند. پژمرده شدن برگ‌ها نیز بیانگر کمبود آب است. در مجموع در طول نگهداری از گیاه زیبای یشم اگر اوضاع تحت کنترل است و آب و نور کافی برای گیاه مهیاست، ظهور برگ‌هایی با هاله قرمز نماد تشکر گیاه از شماست
!

6. گیاه برگ پهن و  دوست داشتنی فیکوس لیراتا

یک اشتباه رایج در دکور کردن فضاهای کوچک، این است که به سراغ اجسام و اشیای کوچک برویم و سعی کنیم محیط را با همین چیزهای کوچک پر کنیم. یک گیاه آپارتمانی بزرگ مثل یک فیکوس لیراتا، می‌تواند به یک امضای خاص در محیطی کوچک و غرق در نور تبدیل شود. به‌علاوه، فیکوس لیراتا یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی نیز در سراسر جهان به‌شمار می‌رود. اگر تازه‌های دکوراسیون داخلی در سراسر جهان را دنبال می‌کنید، حتما به دفعات تصویر فیکوس لیراتا را نیز در دکوراسیون‌های امروزی مشاهده کرده‌اید. ساده‌تر بگوییم فیکوس لیراتا مثل سریال فرندز است! همیشه آن را می‌بینید، و نه تنها با این تکرار مشکلی ندارید بلکه لذت نیز می‌برید!
برگ‌های بزرگ و مجسمه مانند این گیاه، روح و جلای تازه‌ای به اتاق پذیرایی یا اتاق خواب می‌بخشد. فقط نکته‌ای که باید درنظر داشته باشید این است که برگ‌های زیبای فیکوس لیراتا برای حفظ ظاهر بی‌نقص خود، به رسیدگی مداوم نیاز دارند
. به‌این‌منظور گیاه را به اندازه کافی آبیاری کنید، به‌گونه‌ای که خاک آن حالتی شبیه به یک اسفنج مرطوب پیدا کند.
در طول نگهداری از فیکوس لیراتا
اگر در منزل خود آکواریوم دارید، این بار هنگام تعویض آب آن، آب قدیمی را دور نریخته و فیکوس لیراتا را با آن آبیاری کنید. انجام این کار به‌صورت هفتگی ضمن برطرف کردن نیازهای آبی گیاه، مقدار زیادی از عناصر ضروری را نیز برای آن تامین می‌کند؛ درست شبیه به شرایطی که در زیستگاه طبیعی خود دارد.

7. گیاه خاص تیلاندسیا یا تیلاندزیا

اگر یک گربه پرجنب و جوش دارید که در گذشته با حفر کردن خاک گلدان‌های شما فکر نگهداری از گیاهان آپارتمانی را از ذهنتان خارج کرده است، به سراغ گیاه هوازی تیلاندسیا بروید!
به‌عنوان یک گیاه اپیفیت، تیلاندسیا در میان شاخه‌های درختان جنگلی آشیانه گرفته و در آنجا، رطوبت خود را از طریق هوا، پوسته درخت یا برگی که روی آن قرار دارد دریافت می‌کند. شما می‌توانید از ویژگی فوق‌العاده تیلاندسیا که عدم نیاز آن به خاک است استفاده کرده و تیلاندسیا خود را در گلدان‌های عجیب و غریب بکارید! مثل تنگ‌های شیشه‌ای، فنجان یا حتی سطح یک تخته چوب.اگر قصد خرید گیاه هوازی
تلادنسیا را دارید، حتما یادتان باشید که گیاه هوازی خود را در یک گوشه تاریک خانه حبس نکنید، این گیاه زنده است و برای ادامه حیات خود، به نور فیلتر شده خورشید و اسپری کردن هفتگی آب نیاز دارد.

8. گیاه رونده و مقاوم پاپیتال (پیچک انگلیسی یا عشقه)

پاپیتال، یکی از مقاوم‌ترین گیاهان این لیست بهترین گیاهان آپارتمانی است، این گیاه می‌تواند گستره وسیعی از دمای منازل را تحمل کرده، در نور کم یا زیاد خورشید رشد و به زندگی در خاک خیس یا خشک نیز عادت کند! نوع کلاسیک پاپیتال، همان “عشقه” یا “پیچک” است که به‌راحتی در فروشگاه‌های مختلف قابل دسترسی است و جز گیاهان ارزان قیمت به‌شمار می‌رود. برگ‌های سبز تیره و دندانه‌دار این گیاه، می‌تواند تنوع جالبی در میان سایر گیاهان ایجاد کند. البته، تنوع رنگی پاپیتال به سبز محدود نمی‌شود و می‌توانید انواع پیوندی متنوعی از آن را در رنگ‌های سفید و زرد پیدا کنید. حتی شکل برگ‌ها نیز در هر نوع متفاوت بوده و به‌خوبی می‌تواند پاسخگوی سلیقه‌های متفاوت باشد.

9. سرخس زیبا و متفاوت لانه پرنده (آشیانه)

یک سرخس سالم، می‌تواند به منبع انرژی خانه تبدیل شود، اما از آنجایی که بسیاری از سرخس‌ها برای زنده ماندن به مقادیر بالایی از رطوبت هوا نیاز دارند، نگهداری از این گیاهان در منزل کمی کار دشواری خواهد بود، اما خوشبختانه سرخس لانه پرنده از این قاعده مستثنی است و می‌تواند در محیطی با نور کم و رطوبت متوسط نیز به‌خوبی رشد کند. برگ‌های چرمی این سرخس، پدیده جالبی است که آن را در کمتر گیاهی مشاهده می‌کنید. به‌نوان یک گیاه خانگی لانه پرنده به یک خاک گلدان متخلخل نیاز دارد. خاکی که بتواند گردش هوای مناسبی را در اطراف ریشه فراهم کند.

10. گیاه محبوب زامیفولیا

در زبان انگلیسی، زامیفولیا به نام گیاه “ZZ” شناخته می‌شود. در واقع از آنجایی که نام کامل این گیاه کمی دشوار است (زامیوکولکاس زامیفولیا)، ترجیح می‌دهند با دو حرف Z کار خود را آسان کنند!
زامیفولیا از اقوام گیاه اسپاتی فیلوم است. این گیاه بومی آفریقاست و رشد آرامی دارد. لامپ فلوئورسنت موجود در بسیاری از آشپزخانه‌ها، می‌تواند به‌خوبی نیازهای نوری این گیاه را برآورده کند. با اینکه این گیاه می‌تواند درجه‌های متفاوتی از رطوبت خاک را تجربه کند، اما بهتر است همواره آن را در جبهه خشکی نگه دارید! همچنین درنظر داشته باشید که غرقاب شدن، اتفاق خوشایندی برای زامیفولیا نیست
.

11. گیاه زمستانی و گلدار کاکتوس کریسمس

کاکتوس کریسمس با سایر کاکتوس‌هایی که تا به امروز دیده‌اید فرق می‌کند، زیرا کریسمس به نور کامل خورشید علاقه‌ای نداشته و خیلی اهل محیط‌های خشک نیست. زمان گلدهی این کاکتوس، در فصل زمستان است و چه چیزی لذت بخش‌تر از ظهور گل‌های خوش رنگ و تازه در دل روزهای سرد زمستانی؟ بنابراین اگر دنبال گیاهی هستید که زمستان‌ها که تقریبا همه گل‌ها در خواب به سر می‌برند، خانه‌تان را با گل‌های خود رنگین و زیبا کند، کاکتوس کریسمس انتخابی عالی برای شماست.
این گیاه در طبیعت بومی خود، در جنگل‌های بارانی رشد می‌کند. بنابراین نور فیلتر شده و محیط مرطوب برای آن ایده‌آل است. یک حمام بخارآلود با منبع نور طبیعی یا نقطه‌ای خیس حوالی سینک آشپزخانه نیز بهترین مکان برای قرار دادن آن خواهد بود
.

آشنایی با گیاه آپارتمانی سرخس شاخ گوزنی


اگر دوست دارید از یک گیاه خاص در خانه خود نگهداری کنید، پیشنهاد می‌کنیم نسبت به خرید گیاه آپارتمانی سرخس شاخ گوزنی اقدام نمایید. این گیاه دارای برگ‌های بسیار زیبایی است که نگاه‌ها را به خود خیره کرده و نیز زیبایی زیادی به محل زندگی شما می‌بخشند. روش نگهداری از سرخس شاخ گوزنی نیز آسان است و با خیال راحت می‌توانید آن را در خانه پرورش دهید.

معرفی گیاه سرخس شاخ گوزنی

همانطور که از نام این گیاه مشخص است، این سرخس زیبا شباهت ظاهری زیادی با شاخ گوزن دارد. نگهداری از سرخس شاخ گوزنی آسانی است و کمی رسیدگی کافی است تا برای مدت طولانی از جذابیت آن لذت ببرید! این گیاه بومی آسیا و استرالیاست و در گذشته جزو گیاهان کم‌یاب به‌شمار می‌رفته است، اما به همت باغبانان استرالیایی و آسیایی، امروزه دیگر پیدا کردن یک سرخس شاخ گوزنی کار سختی نیست! اگر شما نیز دوست دارید یکی از این سرخس زیبا را در خانه یا محل کار خود داشته باشید، ادامه این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب همه آنچه برای نگهداری از سرخس شاخ گوزنی لازم است بدانید را به شما خواهیم گفت.

خصوصیات اصلی سرخس شاخ گوزنی

  • نام علمی :Platycerium bifurcatum
  • نام رایج :سرخس شاخ گوزنی
  • نوع گیاه: سرخس
  • اندازه گیاه بالغ: ارتفاع و پهنای 60 الی 90 سانتی متر
  • نیازهای نوری: سایه نسبی، نور فیلتر شده خورشید
  • گلدهی :این گیاه گلی تولید نمی‌کند
  • منطقه بومی :آسیا، استرالیا
  • سمی بودن: سرخس شاخ گوزنی سمی نیست

آشنایی بیشتر با این گیاه

این سرخس جز گیاهان هوازی یا اپیفیت به‌شمار رفته و باید به‌صورت نصب شده روی تنه درخت یا توپ آویزی نگهداری شود، پس برای نگهداری از سرخس شاخ گوزنی خبری از خاک نیست. دلیل این موضوع این است که سرخس شاخ گوزنی در طبیعت اصلی خود نیز روی تنه درختان رشد می‌کند. رشد این گیاه به میزان نور دریافتی، دما و آبیاری صحیح بستگی دارد. این گیاه گل نداده و در خاک کاشته نمی‌شود. دو نوع برگ در این گیاه به چشم می‌خورد: برگ‌های کوچک و مسطح که توپ ریشه را پوشانده و آب و عناصر مغذی را جذب می‌کنند و برگ‌های سبز و گوشه دار که از تنه اصلی جوانه زده و می‌توانند به ارتفاع یک و نیم متر نیز برسند.
اگر در جست و جوی گیاهی با ظاهر متفاوت هستید، بدون شک این سرخس می‌تواند با برگ‌های متفاوت و نحوه رشد خود بر روی چوب، توجه شما را به خود جلب کند
!

روش مراقبت از سرخس شاخ گوزنی

بهترین روش برای نگهداری و برآورد نیازهای یک سرخس شاخ گوزنی این است که طبیعت اصلی آن را برایش فراهم کنید. همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم، این گیاه در طبیعت اصلی خود به‌صورت اپیفیت رشد می‌کند و در جنگل‌های بارانی، میزان قابل قبولی از رطوبت را تجربه کرده و نور پس از عبور از شاخ و برگ سایر گیاهان (به صورت فیلتر شده) به آن می‌رسد.

نور مناسب

سرخس شاخ گوزنی ترجیح می‌دهد که در محیطی با نور فیلتر شده خورشید زندگی کند. برای مثال، اتاقی که در تمام طول روز نور نسبی خورشید (فیلتر شده و دارای کمی سایه) را دریافت کند، برای رشد این سرخس مناسب است. اگر می‌خواهید سرخس شاخ گوزنی را در محیطی با نور بیشتر قرار دهید، باید آب و رطوبت بیشتری نیز برای آن فراهم کنید. در هر صورت، مواظب باشید که اشعه‌های خورشید به صورت مستقیم به این گیاه نتابند، زیرا برگ‌های آن به‌راحتی دچار سوختگی شده و از بین خواهند رفت.

آب‌دهی صحیح

آبیاری صحیح و مناسب، فاکتوری اساسی در رشد موفق سرخس شاخ گوزنی است، به‌طوری‌که این گیاه باید به‌طور مرتب آبیاری شود. البته این موضوع نباید با آبیاری بیش‌ازحد و غرقاب کردن گیاه اشتباه گرفته شود. برای آبیاری سرخس شاخ گوزنی باید صبر کنید تا بخش پایه گیاه در بین دفعات آبیاری خشک شود. روال آبیاری باید تقریبا اینگونه باشد: هفته‌ای یکبار در ماه‌های گرم سال، و هر 2 الی 3 هفته در ماه‌های سرد.
جهت تسهیل در آبیاری، سرخس و تکیه گاه آن را از روی دیوار (یا هر جایی که به آن آویخته شده است) برداشته و آن را برای 10الی 20 دقیقه در سینک پر از آب بخیسانید. هر زمان که احساس کردید ریشه‌ها کاملا از آب اشباع شده‌اند، سرخس را خارج کنید. سپس اجازه دهید گیاه کمی خشک شود و در نهایت آن را به مکان اولیه خود بازگردانید
.
در طول نگهداری از سرخس شاخ گوزنی اگر متوجه شدید که برگ‌های پوشاننده ریشه (یا برگ‌های متمایل به پایین) گیاه قهوه‌ای یا سیاه شده‌اند، احتمالا گیاه را بیش از حد نیاز خود آبیاری کرده‌اید. همچنین، قهوه‌ای و پژمرده شدن نوک این برگ‌ها نیز نشانه نیاز گیاه به آب بیشتر است
.

بهترین خاک برای گیاه

با اینکه می‌توانید یک سرخس شاخ گوزنی جوان را در خاک گلدان مرطوب پروش دهید، اما به محض آغاز روند بلوغ باید آن را به یک تکیه‌گاه مناسب منتقل کنید، چون همان‌طور که گفتیم این گیاه اپیفیت است، یعنی در طبیعت اصلی خود روی لبه و تنه درختان و سایر گیاهان بزرگ رشد می‌کند. پس در خانه شما نیز باید در شرایط مشابهی قرار بگیرد. برای متصل کردن سرخس شاخ گوزنی، به پیت، کمپوست، خزه و سایر الیاف طبیعی نیاز دارید تا نقش تنه درخت را برای گیاه ایفا کنند.

دما و رطوبت مناسب برای سرخس شاخ گوزنی

اگر لازم باشد فقط یک نکته را در مورد نگهداری سرخس شاخ گوزنی به خاطر بسپارید، آن نکته این است: سرخس شاخ گوزنی “عاشق” رطوبت است!
این گیاه دوست دارد در محیطی گرم و مرطوب زندگی کند. البته، انواع بالغ آن می‌توانند تا حدودی از پس هوای سرد و حتی یخبندان نیز بربیایند. برای افزایش رطوبت در اطراف گیاه، سعی کنید آن را در اتاقی مرطوب قرار دهید؛ مثلا حمام و آشپزخانه، البته به شرطی که محیط‌های یاد شده نورگیر باشند و نور مورد نیاز برای نگهداری از سرخس شاخ گوزنی را تامین کنند. استفاده از یک دستگاه کوچک مرطوب کننده هوا یا اسپری کردن مداوم آب به سرخس شاخ گوزنی نیز از دیگر
روش های تامین رطوبت گیاهان رطوبت دوست و این گیاه به‌شمار می‌رود.
از رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از سرخس شاخ گوزنی گذشته نوبت به بازه دمایی مناسب برای نگهداری از آن می‌رسد؛ در این باره باید بگوییم که بازه دمایی ایده‌آل برای سرخس شاخ گوزنی 10 الی 37 درجه سانتی‌گراد است. اگر گیاه خارج از این بازه دمایی قرار دارد، حتما وضعیت رطوبت را بررسی کرده و مشکلات احتمالی را برطرف کنید
.

روش کود دادن به گیاه

برای افزایش میزان رشد سرخس شاخ گوزنی خود، می‌توانید از کود محلول در آب متعادل استفاده کنید و در طول رشد فعال گیاه (فصل‌های بهار و تابستان) ماهی یکبار به آن کود بدهید.

آیا این گونه از سرخس سمی است؟

با اینکه سرخس شاخ گوزنی جزء گیاهان سمی نیست؛ اما با توجه به ساختار گیاه، بهتر است آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی خود قرار دهید. برای مثال، آویزان کردن بهترین راه برای نگهداری از سرخس شاخ گوزنی است.

چگونه می‌توان سرخس شاخ گوزنی را تکثیر کرد؟

بهترین روش برای تکثیر این سرخس “تقسیم کردن” است. در طول نگهداری از سرخس شاخ گوزنی می‌توانید سرخس‌های شاخ گوزنی بزرگ و بالغ خود را به‌راحتی به گیاهانی کوچک‌تر تبدیل کنید. برای این کار، باید بخش‌هایی از ریشه را جدا کرده و در گلدانی کوچک با خاک مرطوب بکارید. هر بخش جدا شده باید دارای میزان کافی ریشه و حداقل یک برگ باشد. سپس گلدان‌های کوچک را در مکانی گرم و مرطوب قرار دهید تا زمان رشد مستقل آن‌ها فرا برسد. اگر این بخش‌های جدا شده برگ جدیدی تولید نکردند، ناراحت نشوید. این روش به زمان و انرژی بیشتری نیاز دارد.
به‌طورکلی باید درنظر داشته باشید که تکثیر سرخس‌ها نیازمند کمی تمرین و تجربه است و حتی باغبانان حرفه‌ای نیز همیشه در آن موفق نمی‌شوند
.

روش هرس کردن این گیاه چگونه است؟

سرخس شاخ گوزنی نیازی به هرس کردن ندارد، حتی برگ‌های قهوه‌ای شده آن نیز نباید از روی آن جدا شوند، به‌طوری‌که اگر به ریشه (پایه) گیاه نگاه کنید، ممکن است برگ‌های محافظی را می‌بینید که با گذشت زمان قهوه‌ای رنگ شده‌اند، این برگ‌ها بخش مهمی از گیاه هستند و باید روی ریشه باقی بمانند.

آفات آلوده کننده و بیماری‌های احتمالی گیاه در طول نگهداری از آن

سرخس شاخ گوزنی به‌خودی خود به آفت های گیاهان آپارتمانی رایج مبتلا نمی‌شود، اما اگر گیاهی در اطراف آن بیمار باشد، ممکن است دچار کنه تار عنکبوتی شود. بنابراین باید گیاهان اطراف آن را به خوبی بررسی کنید تا ناقل بیماری نباشند. در طول نگهداری از سرخس شاخ گوزنی اگر لکه‌های سیاه رنگ روی سطح برگ‌های این سرخس مشاهده کردید، حتما مشکل به‌دلیل بالا بودن رطوبت هوا یا وجود اسپورها ایجاد شده است. برای درمان، باید از روغن چریش یا سایر قارچ‌کش‌های طبیعی استفاده کنید.

برای روز ولنتاین چه رنگی از گل رز را خریداری کنیم؟



گل رز یکی از هدیه‌های اصلی برای روز ولنتاین است و معمولا همه افراد در کنار هدیه‌ها و شکلات‌های مختلف، گل رز را نیز به معشوق خود تقدیم می‌کنند. حال اگر شما هم قصد خرید گل رز برای روز ولنتاین را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با نماد و مفهموم رنگ‌های مختلف گل رز آشنا شوید. پس از آن نیز به جای رز قرمز، رنگ دیگری از گل رز را برای ولنتاین امسال خریداری فرمایید. اما اگر نمی‌دانید کدام رنگ از گل رز را خریداری کنید، پیشنهاد می‌کنیم راهنمای خرید گل رز برای ولنتاین را که در زیر به شرح آن پرداخته‌ایم مطالعه فرمایید.

مقدمه

ما معتقدیم: “هدیه دادن گل رز در روز ولنتاین، یک ایده کلاسیک و همیشه پیروز است. اما قبل از آن باید مطمئن شوید که رنگ مناسبی را انتخاب کرده اید. رنگی که احساسات درونی شما را به درستی نشان دهد و پیام شما را به خوبی منتقل کند.”
گل رز قرمز اولین انتخاب همه ما برای بیان عشق و گفتن “عاشقت هستم” است. به همین دلیل، این گل زیبا محبوب‌ترین و پرکاربردترین گل در روز ولنتاین است. خوشبختانه، برای اکثر حس‌ها و عواطف مختلف، رنگ قرمز یک انتخاب عالی است! اما بهتر است امسال، فراتر از این روش همیشگی عمل کنید و به رنگ‌های دیگری جز قرمز هم فکر کنید. در ادامه این مطلب شما را با معانی هر کدام از رنگ‌های گل رز آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

هر رنگ از گل رز بیان کننده چه مفهومی است؟

1. رز قرمز، بیان کننده احساس عشق

گل رز قرمز در واقع گلی کاملا عاشقانه برای روز ولنتاین است. هیچ گلی مانند گل رز قرمز پیام عشق را منتقل نمی‌کند. قرمز نماد عشق، زیبایی، شوق، احترام، رابطه عاشقانه و حتی تبریک گفتن یک اتفاق مثبت است. شما هم می تواند با خرید دسته گل رز عشق خود را سورپرایز کنید.

2. رز سفید، بیان کننده احساس احترام و عشق حقیقی

در حالی که اکثر مردم رز قرمز را برای ولنتاین انتخاب می‌کنند، شما امسال عشق خود را با دادن رزهای سفید غافلگیر کنید! این رزهای سفید زیبا نشانگر عشق حقیقی، خلوص، معصومیت، احترام متقابل، فروتنی، جوانی و جذابیت هستند.

3. رز صورتی، نشان‌دهنده حس قدر‌دانی و تحسین

اگر قصد دارید یک گل رز در روز ولنتاین به دوست صمیمی خود هدیه بدهید، این گل بسیار مناسب است. رز صورتی بیانگر تشویق، زیبایی، خوشحالی واقعی، تحسین، قدردانی و خوش‌رفتار بودن است.

4. رز زرد، برای ابراز حس دوستی، لذت و خوشحالی

اگر دوست دارید گل رز که در به عنوان هدیه ولنتاین تقدیم کنید، هم یادآور دوستی و هم مهم بودن طرف مقابلتان باشد. گل رز انتخاب فوق‌العاده‌ایست. زرد به معنی لذت، خوشحالی، دوستی، ذوق و شروعی تازه بوده و گزینه مناسبی برای استقبال کردن یا یادآوری خاطرات خوب گذشته هم است.

5. رز زرد و رز قرمز، برای بیان احساس عشق و محبت

اگر به‌تازگی احساس کرده‌اید که عاشق فردی شده‌اید و قصد دارید گل رز در روز ولنتاین به او هدیه بدهید. گل رز رزد به همراه قرمز گزینه‌ای فوق‌العاده است. این رزهای خوش‌رنگ که در کنار هم شبیه آسمان غروب هستند، به فرد جدید زندگی شما می‌گویند که شما چیزی فراتر از یک رابطه دوستانه معمولی با او می‌خواهید. یا به عبارت دیگر، عاشق او شده‌اید!

6. رز نارنجی، بیان‌کننده شیفتگی و اشتیاق

نارنجی به گیرنده خود می‌گوید که شما اشتیاق و علاقه زیادی به او دارید. این رنگ نشانه‌ی آرزو، اشتیاق و شیفتگی است.

7. رز سفید و رز قرمز، برای بیان کردن این جمله: “ما دقیقا نیمه گم‌شده هم هستیم.”

اگر می‌خواهید در روز ولنتاین با یک دست گل رز به عشق خود بگویید “ما دقیقا نیمه گم‌شده هم هستیم.”؛ برای او یک دسته از گل‌های رز قرمز و سفید بفرستید و به این طریق در روز ولنتاین عالی بودن حضورتان در کنار یکدیگر را جشن بگیرید.

8. رز گلبهی یا هلویی، برای ابراز صمیمیت زیاد

اگر می‌خواهید بگویید : “بیا تا همیشه با هم باشیم”، یک دسته گل رز گلبهی در روز ولنتاین به عشقتان هدیه دهید؛ رز گلبهی، بهترین گل برای گفتن این حرف است! رز گلبهی یا همان رز هلویی نماد صمیمیت و رابطه نزدیک زوج‌هاست.

اگر هیچکدام از این رزها نمی‌توانند به درستی احساسات شما را بازگو کنند یا طبق سلیقه شما نیستند، لازم نیست حتما خود را فقط به گل رز محدود کنید. می‌توانید گل‌های دیگر را هم با رز ترکیب کنید.مثلا ترکیب رز با لاله، میخک و یا لیلیوم هم بسیار زیباست و ولنتاین شما را بسیار جذاب‌تر می‌کند. اگر می‌خواهید خاص‌تر عمل کنید، می‌توانید همراه با گل شکلات یا یک هدیه نیز تهیه کنید. پس در ولنتاین امسال، مطمئن شوید که با انتخاب درست گل و رنگ صحیح آن، احساسات درونی خود را به درستی به عزیزان خود منتقل می‌کنید. این روز زیبا را از دست ندهید و به دوستان و افراد ارزشمند زندگی خود بگویید که آن‌ها را دوست دارید و قدردان حضور و خوبی‌های آن‌ها هستید.

چه دلایلی باعث مرگ گیاهان آپارتمانی خواهند شد؟



شاید شما هم در طول نگهداری از گیاهان آپارتمانی، شاهد مرگ یک یا تعدادی از گیاهان خود بوده باشید اما ندانید علت این اتفاق چیست و یا چگونه می‌توان گیاه در حال مرگ را درمان کرد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر را تا انتها مطالعه فرمایید تا با دلایل مرگ گیاهان آپارتمانی به خوبی آشنا شده و به موقع نسبت به بر‌طرف کردن آن‌ها اقدام نمایید.

مقدمه

گیاهان کمک زیادی به سلامتی و زیبایی خانه می‌‌کنند، اما انگار برخی اوقات این گیاهان به خانه ما می‌آیند تا فقط بمیرند! ازاین‌رو در این مطلب می‌خواهیم به دلایل رایج مرگ گیاهان پرداخته و آن‌ها را مرور کنیم تا گیاهانی که پا به خانه‌تان می‌گذارند، همیشه سالم و سرحال کنارتان زندگی کنند. با شناخت این دلایل و اصلاح مشکلات مطمئن باشید دیگر هیچ گیاهی به‌خاطر اشتباهات شما نمی‌میرد. خبر خوب درباره گیاهان این است که آن‌ها هیچ‌گاه بدون دلیل نمی‌میرند. در واقع معمولا گیاهان خانگی، گیاهانی مقاوم و سرسخت هستند. دلیل هایی که باعث مرگ گیاهان می‌شوند معمولا مشخص است و در چند مورد به خصوص تکرار می‌شود. در ادامه این دلایل را باهم مرور خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

1. آب‌دهی بیش از حد

شاید آب‌دهی زیاد به‌نظر غیرممکن بیاید و جز دلایل مرگ گیاهان آپارتمانی نباشد، اما در واقعیت این اتفاق نه‌تنها ممکن است بلکه یک اتفاق معمول و شایع است و یکی از بیشترین اشتباهاتی است که افراد انجام می‌دهند. دراین‌باره باید درنظر داشته باشید تعداد کمی از گیاهان وجود دارند که با آبیاری روزانه مشکلی نداشته باشند. درواقع بیشتر گیاهان خانگی ترجیح می‌دهند زمانی آبیاری شوند که سطح بالایی یا چند سانت بالایی خاک آن‌ها کاملا خشک شده باشد. برخی گیاهان نیز تشنگی خود را با نشانه‌هایی نمایان می‌کنند و به شما می‌گویند زمان آبیاری مجدد رسیده است. این نشانه‌ها می‌تواند شامل ریزش برگ‌ها، پژمردگی برگ‌ها یا نشانه‌هایی از افتادگی ساقه‌ها باشد. در مجموع برای اینکه آبیاری زیاد دلیل مرگ گیاهان آپارتمانی شما نباشد تا زمانی که مطمئن نشدید گیاه شما نیاز به آب دارد به آن آب ندهید.
گفتنی است که برخی افراد نیز زمانی که به گلدان آب می‌دهند، آب خارج شده از زیر گلدان که در سینی آن جمع می‌شود را به حال خود رها می‌کنند. در این حالت به معنای واقعی گلدان و گیاه در آب شناور می‌شوند! این مساله نیز باعث دیرتر خشک شدن خاک و پوسیدگی ریشه می‌شود و نهایتا مرگ گیاه خواهد شد، به‌عبارتی یکی دیگر از دلایل مرگ گیاهان آپارتمانی که به آبدهی برمی‌گردد، همین موضوع است
.

2. زهکشی کم خاک

زهکشی به اقداماتی می‌گویند که باعث سبک شدن و متخلخل شدن خاک گیاهان می‌شوند؛ به‌طوری‌که هرچقدر زهکشی خاک بیشتر و بهتر باشد آب با سرعت بیشتری از خاک عبور می‌کند و هرچقدر کمتر باشد آب، مدت بیشتری درون خاک باقی خواهد ماند. زهکشی ضعیف از دلایل مرگ گیاهان آپارتمانی است که رابطه نزدیکی با آبیاری زیاد دارد و به‌سختی می‌توانید این دو موضوع را از یکدیگر جدا کنید. در واقع اگر گیاه خانگی شما خاکی با زهکشی بد داشته باشد، هر چقدر هم که به آن کم آب بدهید، باز زیاد است. زهکشی نامناسب همچنین می‌تواند باعث تنگ‌تر شدن جای ریشه‌های گیاه شده و از رشد آن‌ها جلوگیری کند یا آب در قسمت پایینی گلدان جمع شود و به پوسیدگی ریشه‌ها ختم شود. حتی اگر قسمت بالایی خاک خشک باشد باز هم ممکن است قسمت پایینی به این زودی‌ها خشک نشود و این مساله به ریشه گیاه آسیب می‌زند. ضمن اینکه خیس ماندن خاک باعث می‌شود که محیط مناسبی برای رشد باکتری، قارچ و پوسیدگی ریشه ایجاد شود.
یک زهکشی خوب یعنی شما مجبور باشید تعداد آبیاری‌های بیشتری داشته باشید و آب با سرعت مناسبی تخلیه شود. به‌این‌صورت فرصت بیشتری برای اشتباه کردن دارید و اولین اشتباه شما، آخرین آن نمی‌شود
.

3. عوض نکردن به موقع گلدان گیاه

این که صاحب یک گیاه خانگی، گیاهی را برای یک یا دو سال داشته باشد چیز عجیبی نیست. در ابتدا گیاه او سالم و سرزنده است و هیچ مشکلی در ظاهرش ندارد، اما بعد از گذشت یکی دو سال، با اینکه هیچ چیزی تغییر نکرده است، اما گیاه مدام ضعیف‌تر می‌شود و رو به مردن می‌رود. در اینجا متهم اصلی و یکی دیگر از دلایل رایج مرگ گیاهان آپارتمانی یعنی عدم تعویض گلدان است.
دراین‌باره باید بگوییم همان‌طور که می‌دانید گیاهان نیز مثل بیشتر موجودات زنده دیگر در حال رشد هستند. این رشد نه‌تنها در بیرون از خاک بلکه در داخل خاک نیز در حال انجام است. به‌همین‌خاطر پس از مدتی ریشه‌های گیاه تمام فضای گلدان را اشغال می‌کند و دیگر جایی برای رشد نخواهد داشت. این مساله باعث می‌شود رشد قسمت بیرونی خاک نیز متوقف شود و حتی گاهی گیاه نیز ضعیف شود. از سوی دیگر بعد از گذشت یکی دو سال احتمال اینکه دیگر خاک گیاه شما مواد مغذی لازم را نداشته باشد نیز چیز بعیدی نیست. گیاه شما در تمام این سال‌ها در حال استفاده از مواد غذایی خاک بوده است بنابراین احتیاج دارد پس از مدتی به خاکی جدید منتقل‌ شود.گفتنی است تمام گیاهان بعد از یک سال نیاز به تعویض گلدان نخواهد داشت. شما باید این مساله را خودتان بررسی کنید. در اکثر مواقع ریشه گیاهی که فضای کافی برای رشد در گلدان را نداشته باشد از سوراخ‌های کف گلدان یا از سطح بالایی خاک بیرون می‌زند و به شما اعلام می‌کند که زمان جا به جایی به خانه‌ای بزرگ‌تر است و اگر این کار انجام نشود، دلیلی بر مرگ گیاه شما خواهد شد
.

4. استفاده مجدد از خاک قدیمی برای گیاه

یکی دیگر از دلایل رایج مرگ گیاهان آپارتمانی استفاده مجدد از همان خاک‌های قدیمی است. این مورد با مورد بالایی (عدم تعویص گلدان) در ارتباط است. بیشتر خاک‌های گلدان بر پایه پیت هستند که در طول زمان و پس از تجزیه، اسیدی می‌شوند. هرچقدر که پیت بیشتر تجزیه می‌شود، اکسیژن و آب با سختی بیشتری می‌توانند خود را ریشه گیاه برسانند. همین مساله باعث می‌شود تا درعین‌حال که میزان آبیاری و مراقبت شما تغییری نکرده است گیاه شما بیشتر گرسنه بماند.
از سوی دیگر خاک‌های قدیمی ممکن است حاوی بیماری، قارچ یا حتی آفت باشند و استفاده از آن‌ها برای سایر گیاهان باعث انتقال این مشکلات به گیاه جدید و مرگ آن شود. به‌همین‌خاطر برای اینکه استفاده از خاک قدیمی دلیل مرگ گیاهان آپارتمانی شما نباشد بهتر است هر زمان که می‌خواهید گلدان
گیاه خود را تعویض کنید از خاکی جدید استفاده کنید.

5. کمبود میزان آب‌دهی

این دلیل از دلایل مرگ گیاهان آپارتمانی بیشتر به‌خاطر فراموشی رخ می‌دهد و بیشتر برای کسانی اتفاق می‌افتد که اهمیتی به گیاه خود نمی‌دهند، اما اگر گیاه شما برایتان مهم است ولی درگیری‌های ذهنی باعث می‌شود فراموشش کنید پس سعی کنید با استفاده از برنامه‌های یادآور یا حتی ابزار دیجیتالی که مناسب یادآوری زمان آبیاری است از گیاه خود مراقبت کنید.

7. کود‌دهی نا‌درست

احتمالا در لیست دلایل مرگ گیاهان آپارتمانی متوجه غیبت واضح نور مناسب شده باشید، اما واقعیت این است که اگر گیاه شما آبیاری مناسب، زهکشی خوب و خاکی سالم داشته باشد تقریبا می‌تواند هر مشکل دیگری را از سر بگذراند. درواقع باید گیاه خود را مثل یک خانه تصور کنید. اگر خانه شما فونداسیون ضعیفی داشته باشد، بهترین و مقاوم‌ترین نماها نیز برایش بی‌فایده است. به‌همین‌شکل اگر گیاه شما ریشه قوی و سالمی داشته باشد می‌تواند مشکلات دما، نور و کوددهی را تحمل کند. ناگفته نماند این به معنای شرایط ایده‌آل برای گیاه نیست، بلکه فقط به این شکل گیاه زنده خواهد ماند و قطعا وجود مشکلات یاد شده شادابی و سرزندگی را از گیاه سلب می‌کند.
برخلاف نور گاهی کوددهی می‌تواند یکی از دلایل رایج مرگ گیاهان خانگی باشد؛ به‌طوری‌که کوددهی زیاد نه‌تنها گیاه را تقویت نمی‌کند بلکه می‌تواند باعث تشکیل و اشباع نمک در خاک گیاه شود. این نمک‌ها به مرور بیشتر شده و تمام خاک را اشغال می‌کنند. در پی اتفاق اولی که رخ می‌دهد، نمک خاک زیاد شده و این نمک زیاد در خاک باعث سوختن ریشه‌های گیاه و ضعف آن در جمع‌آوری مواد غذایی خواهد شد
.

پاسخ به سوالات رایج درباره مرگ گیاهان آپارتمانی

1. دلایل مرگ ناگهانی گیاهان چه می‌باشد؟

دلایل زیادی برای این اتفاق وجود دارد که معمول‌ترین آن‌ها، آبیاری اشتباه است. آب‌دهی کم یا زیاد هر دو می‌تواند باعث مرگ گیاه شود. علاوه‌بر آبیاری دلایل دیگری از جمله بیماری‌ها، باکتری‌ها، کوددهی اشتباه، نور نامناسب، دمای اشتباه، سرما یا گرمای شدید و آفات نیز می‌توانند یک گیاه را بکشند.

2. آیا می‌توان گیاه مرده را دوباره احیا کرد؟

در اکثر مواقع بله؛ این مساله کاملا به نوع گیاه شما و مشکلی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند دارد، اما مهم‌ترین نکته در بازیابی یک گیاه تشخیص سریع و به‌موقع مشکل است. در بیشتر مواقع اگر گیاه شما هنوز ریشه‌های سالم و درستی داشته باشد می‌تواند مجددا به زندگی بازگردد، اما در صورتی که مشکل بیش‌ازحد پیش رفته و دیگر ریشه سالمی باقی نمانده باشد، امیدی به زنده ماندن گیاه نیست.

3. نشانه‌های آبیاری زیاد در گیاه چیست؟

 از مهم‌ترین نشانه‌های آبیاری زیاد زرد شدن برگ‌ها و ریزش آن‌ها است. اگر برگ‌های گیاه شما زرد شده باشد و برگ‌های جوان همانند برگ‌های پیر شروع به ریزش کنند، یعنی آب زیادی به گیاه خود می‌دهید. در برخی گیاهان مثل کاکتوس‌ها، آبیاری زیاد باعث نرم و لاستیکی شدن ساقه‌ها می‌شود. در این حالت ساقه‌ها یا تنه گیاه شروع به تیره و نرم شدن کرده و در نهایت حالتی لجنی و گندیده پیدا می‌کنند.

4. گیاهی که در حال مرگ است چه نشانه‌هایی دارد؟

نشانه‌های مختلفی وجود دارد تا گیاه شما نمایان کند و به شما بگوید که حال خوبی ندارد. برخی این نشانه‌ها ممکن است همزمان یا گاهی به‌صورت جداگانه نمایان شود. این موضوع بستگی با نوع و گونه گیاه شما دارد. نشانه‌هایی مثل، توقف رشد یا کند شدن رشد گیاه، زرد شدن برگ‌ها، پژمردگی، خشک شدن، لکه‌های قهوه‌ای، بیرون زدن یا گندیدن ریشه‌ها، تغییر رنگ ساقه‌ها و ریزش برگ‌ها. ضمن اینکه برخی از این نشانه‌ها نیز ممکن است مربوط به چرخه طبیعی عمر گیاه باشد. در نتیجه شما گیاه خود را به‌خوبی بشناسید.

5. از کجا بفهمیم گیاه میزان مناسبی از نور خورشید را دریافت نمی‌کند؟

هر گیاهی نور متفاوتی می‌خواهد، به‌طوری‌که برخی از آن‌ها نور مستقیم و کامل و برخی دیگر نور غیرمستقیم را دوست دارند. حتی برخی گیاهان از حضور در سایه نیز لذت می‌برند، باتوجه به این موضوع لازم است که میزان نور مورد نیاز گیاه خود را دانسته و نشانه‌ها دریافت نور بیش‌ازحد یا کمتر از میزان لازم را بشناسید، به‌طوری‌که برخی از نشانه‌های نور زیاد سوختگی، زرد شدن و شکننده شدن برگ‌ها است؛ نشانه‌های نور کم نیز شامل کند شدن رشد گیاه، بی رنگ شدن برگ‌ها، زرد شدن و یا کم پشت شدن گیاه می‌شود.

6. دلیل قهوه‌ای شدن لبه برگ‌های گیاه چیست؟

قهوه‌ای شدن لبه برگ‌ها معمولا به‌خاطر آبیاری زیاد یا زهکشی نامناسب خاک است. آبیاری زیاد باعث می‌شود ریشه‌های گیاه شما آسیب ببینند و در نتیجه گیاه نتواند انرژی کافی را دریافت کند. زهکشی نامناسب خاک نیز باعث می‌شود حتی یک آبیاری کم برای گیاه شما نامناسب باشد، زیرا خاک نمی‌تواند آب اضافه را تخلیه کند. در اکثر گیاهان اگر ریشه‌ای آسیب ببیند دیگر نمی‌تواند ترمیم شود و در نتیجه باید از روی گیاه حذف شود.

7. آیا لبه‌های قهوه‌ای برگ‌های گیاه باید هرس شود؟

اگر تنها بخشی جزیی از لبه برگ‌های گیاه شما قهوه‌ای شده باشد می‌تواند با یک قیچی تیز و تمیز آن قسمت را هرس کنید. توجه کنید که تمام قسمت قهوه‌ای شده را هرس نکنید تا گیاه شما دچار استرس نشود، منتها اگر قسمت بزرگی از برگ تغییر رنگ داده و ترد و شکننده شده است تمام برگ را هرس کنید.

8. دلیل ایجاد لکه‌های قهوه‌ای بر روی برگ‌های گیاه چیست؟

سه دلیل عمده برای این اتفاق وجود دارد؛ اولین دلیل آبیاری زیاد و دلیل دوم خیس ماندن برگ‌ها در طولانی مدت است، برخی گیاهان از خیس شدن و مرطوب شدن برگ‌هایشان لدت نمی‌برند و دچار آسیب می‌شوند. دلیل سوم نیز وجود یک بیماری قارچی است که معمولا به‌خاطر گردش هوای کم، خیس ماندن برگ‌ها یا عوامل خارجی، گیاه را مبتلا کرده است.

9. چگونه می‌توان گیاه در حال مرگ را درمان کرد؟

با توجه به نوع مشکل و اتفاقی که رخ داده است می‌توانید خاک گیاه را با خاکی تازه‌تر و غنی‌تر تعویض کنید. ریشه‌های پوسیده و یا گندیده را هرس کنید. برگ‌های مرده و آسیب دیده را هرس کنید. عادت‌های آبیاری خود را اصلاح کنید. مکان گیاه را تغییر دهید تا درمحیطی با نور مناسب‌تر یا دمایی بهتر قرار بگیرد. کوددهی را مناسب با نوع گیاه خود و به‌دقت انجام دهید. دست آخرهم اینکه اگر امیدی به زنده ماندن گیاه خود نداشتید، آن را دور بیندازید تا باعث ایجاد بیماری و آفت در سایر گیاهان شما نشود.

شناخت گل ارکیده اونسیدیوم و یادگیری شرایط نگهداری آن



ارکیده اونسیدیوم یکی از گونه‌های بسیار زیبا و معطر گل ارکیده است که می‌توان از آن به عنوان یک گل گلدانی در خانه نگهداری کرد. ظاهر متفاوت این گیاه نگاه‌ها را به خوبی به خود جلب کرده و شما را نسبت به خرید آن ترغیب خواهد کرد. روش نگهداری از گل ارکیده اونسیدیوم نیز زیاد سخت نیست و با مطالعه مقاله زیر می‌توانید آن را بیاموزید.

معرفی گل ارکیده اونسیدیوم

ارکیده اونسیدیوم، یکی از محبوب‌ترین گل‌های آپارتمانی است. البته که این محبوبیت بی‌دلیل هم نیست و داشتن گل‌های خوش رنگ، متعدد و بزرگ باعث شده تا اونسیدیوم به گیاهی متفاوت در بین انواع گل‌های آپارتمانی تبدیل شود. در طول سالیان متوالی، اونسیدیوم به‌وفور با انواع دیگر ارکیده پیوند داده شده و در نتیجه، صدها گونه از آن در جهان وجود دارد. از آنجایی که نامگذاری این تعداد از اونسیدیوم کار راحتی نیست، حتی دانشمندان نیز خیلی به آن نپرداخته‌اند! این گیاه برای نخستین بار در سال 1800 میلادی توسط یک گیاه شناس سوئدی به جهان معرفی شد. اونسیدیوم بومی جنگل‌های وحشی آمریکای جنوبی و مرکزی است و روی درختان و سطح سنگ‌ها رشد می‌کند. این گیاه می‌تواند در شرایط محیطی خانه و محل کار به‌خوبی رشد کرده و شبه پیازهای سالم و بزرگی را به‌وجود آورد. اگر دنبال خرید یک گل ارکیده متفاوت هستید یا دوست دارید در کنار ارکیده فالانوپسیس خود یک ارکیده دیگر هم داشته باشید ما به شما نگهداری گل ارکیده اونسیدیوم را پیشنهاد می‌کنیم. راجع به روش نگهداری آن نیز اصلا نگران نباشید ما در این مطلب همه آنچه برای نگهداری گل ارکیده اونسیدیوم باید بدانید را به شما خواهیم گفت.

شناخت بیشتر ارکیده اونسیدیوم

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها میان ارکیده فالانوپسیس و ارکیده اونسیدیوم، معطر بودن بعضی از انواع اونسیدیوم است! بنابراین اگر شما نیز به دنبال گیاهی گلدار و خوش عطر هستید، اونسیدیوم می‌تواند تمامی نیازهای شما را برآورده کند! بین ارکیده‌های اونسیدیوم Sherry Baby، اونسیدیومی با عطر شکلات،Twinkle  ارکیده‌ای با رایحه وانیل و cheirophorum که ارکیده‌ای مینیاتوری و مادر twinkle است رایحه‌ای گلی دارد. اگر عاشق عطر مرکبات هستید، اونسیدیوم chrysomorphum را فراموش نکنید؛ چراکه این گیاه عطری با رایحه مرکبات دارد.

شرایط نگهداری گل ارکیده اونسیدیوم

در این قسمت به توضیح شرایط نگهداری گل زیبای ارکیده اونسیدیوم خواهیم پرداخت.

روش آب‌دهی

نیازهای آبی هر اونسیدیوم با یک اونسیدیوم دیگر متفاوت است، اما فراهم بودن یک زهکشی عالی، فاکتوری حیاتی برای هر اونسیدیومی به‌شمار می‌رود. به‌طورکلی، اونسیدیوم‌هایی که دارای برگ‌ها و ریشه‌های ضخیم‌تری هستند، به دفعات کمتری از آبیاری نیاز خواهند داشت. برای تشخیص زمان صحیح آبیاری، پیشنهاد ما این است که از یک سیخ چوبی استفاده کنید. به این شکل که سیخ را کمی در خاک فرو کرده و آن را خارج کنید؛ اگر تیره شد یا مقداری خاک به آن چسبیده بود، یعنی خاک هنوز مرطوب است، اما اگر بدون تغییر خارج شد، زمان آبیاری فرا رسیده است. به‌عبارت دیگر اگر چند سانتی‌متر رویی خاک (2 الی 3 سانتی‌متر) خشک بود، می‌توانید اونسیدیوم را آبیاری کنید. به‌طورکلی در شرایط محیطی متعادل، احتمالا هر 5 الی 7 روز یک بار باید این گیاه را آبیاری کنید.
در طول نگهداری از گل ارکیده اونسیدیوم برای آبیاری آن بهتر است از آبی با دمای ملایم و دمای محیط استفاده کنید. همچنین از شب قبل، ظرف مخصوص آبیاری گیاهان خود را از آب پر کرده و اجازه دهید کلر اضافی آن خارج شود
. آبیاری را باید تا زمان خارج شدن میزان اضافی آن از زیر گلدان ادامه دهید. این کار کمک می‌کند تا آب به تمامی نقاط خاک رسیده و کمی آن را شست‌وشو دهد. همچنین باید آب را مستقیما روی خاک ریخته و از خیس شدن برگ‌ها جلوگیری کنید، چراکه اینکار باعث بیمار شدن گل شما می‌شود. گفتنی است بیماری لکه برگی، در اثر خیس شدن برگ‌ها ایجاد می‌شود.
همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، خاک مناسب برای نگهداری از گل ارکیده اونسیدیوم باید عملیات زهکشی را به‌خوبی و سریع انجام دهد. دلیل این مسئله این است که اونسیدیوم دارای شبه پیازهای بزرگ و گوشتی و همچنین حجم فراوانی از ریشه است، ازاین‌رو مستعد پوسیدگی است و عدم زهکشی مناسب خاک می‌تواند منجر به پوسیدگی و درنتیجه از بین رفتن آن شود
.
باتوجه به موضوع یاد شده اگر متوجه شدید که یک شبه پیاز در حال پوسیده یا فاسد شدن است، سریعا آن را با کمک یک قیچی تمیز بریده و سپس میزان آبیاری گیاه را کاهش دهید، به‌خصوص در فصل زمستان، در این فصل آبیاری باید دو بار در ماه و حتی کمتر صورت بگیرد؛ نیازی هم نیست نگران کم آبی آن باشید، زیرا اونسیدیوم به‌لطف داشتن شبه پیازهای متعدد، مقاومت خوبی در برابر خشکی از خود نشان می‌دهد. البته این به معنای خشکی بیش‌ازحد نیست؛ پس مراقب این موضوع باشید. گفتنی است پژمردگی و چروک شدن این شبه پیازها، آلارمی برای خشکی و کم آبی بیش‌ازحد گیاه است
.

نور مورد نیاز

این گل زیبا قادر است نور کامل تا سایه نسبی را نیز تحمل کند، اما بااین‌حال برای تامین نور مورد نیاز گل ارکیده اونسیدیوم بهتر است نور به‌صورت فیلتر شده به آن بتابد. الگوی رشد ارکیده اونسیدیوم تقریبا مشابه درخت است و در طبیعت اصلی خود، به زندگی در نور فیلتر شده عادت دارد. ازاین‌رو پیشنهاد ما این است که در طول نگهداری گلدان ارکیده اونسیدیوم خود را در محلی نورگیر با نور فیلترشده، مثلا کنار یک پنجره جنوبی که البته دارای پرده است، قرار دهید؛ این نقطه ضمن فراهم کردن نور کافی برای گیاه، از آن در برابر آفتاب سوزان عصرگاهی نیز محافظت می‌کند.
مثل انواع ارکیده اونسیدیومی که نور خورشید را به مقدار کافی دریافت کند دارای برگ‌های روشن و سبز-زرد خواهد بود. در مقابل، اگر نور خورشید به میزان لازم به اونسیدیوم نرسد، برگ‌های آن تیره خواهند شد. میزان افراطی نور نیز در نهایت منجر به سوختگی و قرمز شدن برگ‌ها می‌شود. ضمن اینکه زرد شدن کامل برگ‌ها، می‌تواند نشانه دریافت بیش‌از‌حد نور نیز تلقی شود
.
اگر نقطه‌ای با نور مناسب برای اونسیدیوم نیافتید، می‌توانید از نور مصنوعی استفاده کنید. یکی از بهترین انواع نورهای مصنوعی برای ارکیده، لامپ مخصوص رشد گیاهان است که با همین نام می‌توانید آن‌ها را در بازار خریداری کنید
.

دما و رطوبت مناسب برای ارکیده اونسیدیوم

ارکیده‌های اونسیدیوم را می‌توان در مناطق آب و هوایی مختلف پیدا کرد؛ از مناطق گرمسیری گرفته تا جنگل‌های سرد و ابری، اما انواع محبوب آپارتمانی آن (که غالبا دارای گل‌های زرد رنگ هستند و شبه پیازهای بزرگی تولید می‌کنند)، آب و هوای گرم را ترجیح می‌دهند. درنظر داشته باشید که هرگز ارکیده خود را در کنار دستگاه‌های سرمایشی/ گرمایشی قرار ندهید، چراکه هرگونه شوک دمایی سبب بروز مشکل در روند رشد گیاه خواهد شد.
دمای ایده‌آل برای ارکیده اونسیدیوم در شب (پاییز، زمستان، و ماه‌های بهار) بین 15 الی 18 درجه سانتی‌گراد است و دمای مناسب در طول روز نیز، بین
21 الی 32 درجه سانتی‌گراد است. در تابستان نیز دمای مناسب برای نگهداری از گل ارکیده اونسیدیوم چند درجه گرم‌تر از دماهای ذکر شده خواهد بود. در طول نگهداری از گل ارکیده اونسیدیوم درنظر داشته باشید که اگر اونسیدیوم برای مدت طولانی در دمای کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد قرار بگیرد، سرعت رشد آن کاهش خواهد یافت.
از دما گذشته، رطوبت هوای اونسیدیوم باید بین 40 تا 50 درصد باشد. البته این عدد برای پرورش‌دهندگان حرفه‌ای بین 40 تا 80 درصد است و عملا فراهم کردن این میزان رطوبت در خانه غیرممکن است، چون این میزان از رطوبت، سبب ایجاد شدن قارچ روی دیوار خانه خواهد شد
.
در نظر داشته باشید که ظهور چین و شکستگی در برگ‌ها، می‌تواند نشانه‌ای برای کمبود رطوبت هوا باشد. در اغلب اوقات، رطوبت هوای منازل برای اونسیدیوم کافی است، اما اگر احساس کردید گیاه شما با خشکی هوا دست و پنجه نرم می‌کند، می‌توانید از دستگاه‌های مرطوب‌کننده هوا استفاده کرده یا گلدان را روی سینی آب و سنگریزه قرار دهید و مواظب باشید که سطح زیرین گلدان هیچگونه تماسی با آب سینی نداشته باشد.

بهترین خاک برای ارکیده اونسیدیوم

اونسیدیوم باید در خاکی بر پایه پوست درخت و دارای زهکشی عالی کاشته شود. ترکیبی تحت عنوان خاک مخصوص ارکیده نیز در بعضی فروشگاه‌ها موجود است و می‌توانید از آن برای ارکیده اونسیدیوم استفاده کنید. اونسیدیوم ارکیده‌ای با ریشه‌های ظریف و حساس است. ازاین‌رو خاک آن باید آنقدر متخلخل باشد که ریشه بتواند بدون مشکل در آن گسترش یافته و هوای کافی نیز در اطراف آن جریان پیدا کند.  
پس از خرید گل ارکیده
اونسیدیوم خود، از وضعیت خاک آن اطمینان حاصل کنید. گاهی اوقات خاک آن به قدری متراکم و فشرده است که مانع از رشد ریشه می‌شود. ازاین‌رو ادامه حیات اونسیدیوم در چنین خاکی، در طولانی مدت به سلامت آن آسیب وارد خواهد کرد. برای حل این مشکل می‌توانید با اضافه کردن مقداری پرلیت و زغال مخصوص خاک گیاهان، خاک را سبک کنید.
اگر در منطقه‌ای با آب و هوای خشک زندگی می‌کنید، قطعا با پدیده خشک شدن سریع خاک آشنا هستید. برای جلوگیری از بروز این اتفاق و حفظ بیشتر رطوبت هم، می‌توانید چند مکعب “پشم سنگ” در خاک قرار دهید. پشم سنگ ضمن حفظ بیشتر رطوبت، از غرقاب شدن خاک نیز جلوگیری خواهد کرد
.

زمان و روش کود دادن به گل

در طول فصول رشد، ماهی دوبار به اونسیدیوم خود کود مخصوص ارکیده بدهید. هر چه گیاه بزرگ‌تر باشد، نیاز آن به کود نیز بیشتر خواهد بود؛ درست مثل آبیاری! یک کود 10-10-30 یا 10-10-20 برای ارکیده مناسب است. کود انتخابی همیشه باید تا نصف الی یک چهارم قدرت خود رقیق شده و سپس به خاک اونسیدیوم اضافه شود؛ به‌عبارتی اگر روی بسته نوشته شده که هر یک قاشق باید در یک لیتر آب حل شود شما باید یک قاشق کود را در دو برابر یا چهار برابر آب یعنی 2 یا 4 لیتر آب حل کنید و سپس کود را به گیاه اضافه کنید. فراموش نکنید که کود باید به خاک مرطوب اضافه شود، چراکه ریختن کود در خاک خشک منجر به سوختن ریشه‌ها خواهد شد. همچنین در فصل کوددهی نیز، از نوک برگ‌ها غافل نشوید. هرگونه قهوه‌ای شدن آن‌ها، نشانه سوختگی گیاه در اثر کوددهی بیش‌ازحد است.
در طول تابستان یکبار در میان همراه با آبیاری کود را به گیاه بدهید. از آنجایی که ارکیده به استراحت زمستانی نیازی ندارد، می‌توانید کوددهی را در این فصل نیز ادامه دهید، اما درنظر داشته باشید که در فصل زمستان باید پس از هر 3 بار آبیاری و در بار چهارم همراه با آبیاری به گل ارکیده اونسیدیوم خود کود بدهید
.

روش عوض کردن گلدان گل

به‌طورکلی، تعویض گلدان اونسیدیوم تنها باید در موارد ضروری انجام شود؛ زیرا مثل سایر ارکیده‌ها، اونسیدیوم نیز دارای ریشه‌های ظریف و حساس است و پس از عادت کردن به بستر خود، ترجیح می‌دهد بدون وارد شدن هیچگونه شوکی به ادامه رشد خود بپردازد. بنابراین تعویض بی‌دلیل گلدان می‌تواند ضمن بر هم زدن تعادل گیاه، به ریشه‌های ظریف آن نیز آسیب‌های جدی وارد کند.
پیشنهاد ما این است که اگر اونسیدیوم در حال رشد بیش‌ازحد و خارج شدن از گلدان خود بود یا ریشه‌های آن از زیر گلدان خارج شده بودند، آن را به گلدان بزرگ‌تری منتقل کنید و این کار را با احتیاط یا زیر نظر یک متخصص انجام دهید. البته ناگفته نماند که تضعیف خاک و عدم انجام شدن زهکشی مناسب نیز از سایر علل تعویض گلدان این ارکیده به‌شمار می‌رود. پس در چنین شرایطی نیز می‌توانید گلدان ارکیده خود را تعویض کنید
.
برای تعویض گلدان در طول نگهداری از گل ارکیده اونسیدیوم با دقت گیاه را از گلدان خارج کرده و با احتیاط و البته تا حد ممکن، خاک قدیمی را از روی ریشه‌های آن پاک کنید
. برای انجام اینکار مواظب باشید که به ریشه‌های سالم آسیبی وارد نکنید. البته درنظر داشته باشید که شکسته شدن تعدادی از ریشه‌ها حین تعویض گلدان طبیعی و البته کمی ناخوشایند و اجتناب‌ناپذیر است؛ درنتیجه تنها دقت شماست که می‌تواند این اتفاق را به حداقل برساند.
بعد از بیرون آوردن گیاه از گلدان قدیمی حتما ریشه‌های نرم، پوسیده، پلاسیده، لزج و قهوه‌ای را با استفاده از یک چاقوی تیز و استریل شده حذف کنید و تنها ریشه‌های سفید، خوش رنگ و سفت را بگذارید باقی بمانند. بعد از انجام اینکار، ادامه مسیر آسان است؛ کافی است گیاه را در گلدان جدید قرار دهید! گلدان تازه باید قطری حدود 4 الی 5 سانتی‌متر بزرگ‌تر از گلدان قبلی داشته و با خاکی تمیز و جدید پر شود. چنین گلدانی حداقل تا 2 سال آینده میزبان اونسیدیوم شما خواهد بود
.

چگونه ارکیده اونسیدیوم را تکثیر کنیم؟

در طول نگهداری از گل ارکیده اونسیدیوم بهترین روش برای تکثیر آن، روش تقسیم کردن است. برای این کار، به یک ارکیده بالغ و سالم نیاز دارید که گلدهی خود را به پایان رسانده باشد. می‌توانید تقسیم کردن را حین تعویض گلدان نیز انجام دهید. برای تقسیم از طریق تکثیر درنظر داشته باشید که در هر بخش جدا شده، باید حداقل 3 شبه پیاز وجود داشته باشد. سپس باید بخش جدا شده را در گلدانی مناسب کاشته و مثل قبل، به آن رسیدگی کنید. می‌توانید کمی خزه اسفاگنوم نیز در زیر ریشه قرار دهید. وجود این خزه کمک می‌کند تا ریشه سریع‌تر مستقر شده و به‌خوبی در خاک گسترش پیدا کند.

زمان گل دادن ارکیده اونسیدیوم

اونسیدیوم، یکی از زیبا‌ترین انواع ارکیده و گل‌های آن واقعا خیره‌کننده است. یک گیاه بزرگ و بالغ اونسیدیوم، می‌تواند 6 الی 7 شاخه از گل‌های زیبای زرد رنگ تولید کند. ظاهر نهایی گیاه، مثل ابری از پروانه‌های کره‌ای رنگ خواهد بود؛ همانقدر نرم، دیدنی و لطیف! البته، رنگ گل اونسیدیوم همیشه زرد نیست. انواع دیگری از آن نیز وجود دارند که گل‌هایی با رنگ‌های متفاوت ایجاد می‌کنند. برای مثال، اونسیدیومی به نام Sharry Baby (که با نام ارکیده شکلاتی نیز شناخته می‌شود)، دارای گل‌هایی قهوه‌ای رنگ است که در کمال تعجب، دارای عطر غلیظی از شکلات نیز هستند!
بسته به نوع اونسیدیوم، گلدهی آن ممکن است در هر زمانی از سال رخ بدهد، اما معمولا اوج گلدهی این ارکیده در فصل پاییز و بهار صورت می‌گیرد. بسیاری از انواع پیوندی این گونه از ارکیده می‌توانند 2 الی 3 بار در سال به گلدهی بپردازند. برای تشویق گیاه به گلدهی بهتر، لازم است آن را در نقطه‌ای قرار دهید که دمای کمتر از 18 درجه سانتی‌گراد را در شب تجربه کند. معمولا گیاهانی که کنار پنجره هستند، دمای خنک‌تری را نسبت به سایر مناطق خانه تجربه می‌کنند. در زمان گلدهی، اسپایک‌های اونسیدیوم (شاخه‌های حامل گل) معمولا به شاخه‌های بلند و متوسطی تبدیل شده و در جهات مختلفی، حامل گل خواهند بود. هر رشد جدیدی در گیاه، پس از بالغ شدن شبه پیاز خود، یک اسپایک گل تولید می‌کند. هنگامی که گلدهی این اسپایک‌ها به پایان برسد، می‌توانید آن‌ها را تا محل اتصال خود به برگ‌ها کوتاه کنید. همیشه یادتان باشد که در اوایل گلدهی اسپایک، همواره آن را زیر نظر داشته باشید، چراکه در این زمان شته می‌تواند به آن حمله کرده و روند گلدهی را به‌کلی دستخوش تغییر کند
.
هنگام خرید اونسیدیوم، از فروشنده بخواهید که گیاهی را به شما معرفی کند که “به اندازه گلدهی رسیده است”. در غیر این صورت، شاید حداقل 2 سال طول بکشد تا در منزل شاهد رشد اسپایک‌های شکوفه باشید. البته منظور از اندازه گلدهی، صرفا بزرگ بودن ارکیده نیست. بعضی از انواع اونسیدیوم بسیار کوچک هستند، اما قادرند تا چندین بار در سال به گلدهی بپردازند! پس گاهی اوقات، اونسیدیوم‌های کوچک‌تر بهتر می‌توانند به علاقه شما به گل‌ها پاسخ دهند
. برای مثال، اونسیدیوم twinkle بسیار کوچک است و گل‌های آن در رنگ‌های متنوع سفید، زرد و قرمز رشد می‌کنند. مهم‌تر از همه، twinkle  دارای عطر خوش وانیل است!
برای تشویق ارکیده اونسیدیوم به گلدهی لازم است اختلاف دمای
10  درجه در محیط وجود داشته باشد. البته اختلاف دما باید در بازه دمایی مناسب برای نگهداری گل ارکیده اونسیدیوم باشد که بالاتر نیز به آن اشاره کردیم. بعد از این مورد کافی است به تمامی نکات نوشته شده در بخش آبیاری، نور، رطوبت و دما، خاک و البته کوددهی دقت کنید تا بهترین نتیجه را از نگهداری اونسیدیوم خود به دست آورید.

آفات الوده کننده و بیماری‌های رایج گل در طول نگهداری از آن

مثل سایر گل‌های آپارتمانی، ارکیده اونسیدیوم نیز از آفات مختلف در امان نیست. در ادامه آفات و بیماری‌هایی که در طول نگهداری ممکن است ارکیده اونسیدیوم شما به آن مبتلا شود را با هم مرور خواهیم کرد:

  • شته‌ها: شته‌ها دوست دارند روی بخش‌های تازه رشد کرده‌ی گیاه زندگی کنند. در بهار یعنی زمانی که بیشترین میزان از رشدهای جدید و تازه در گیاه نمایان می‌شود- هر روز شبه پیاز، اسپایک، تمامی ساقه‌ها و غنچه‌ها را چک کنید. اگر هر گونه شته‌ای مشاهده کردید، آن را با اسپری محلول شته کش از بین ببرید.
  • کنه تار عنکبوتی: کنه تارعنکبوتی نیز می‌تواند در هوای گرم و خشک، برای اونسیدیوم مشکل ایجاد کند. برای جلوگیری از ایجاد مشکل توسط این آفت، حفظ میزان رطوبت هوا در حدود 40 الی 50 درصد، می‌تواند موثر باشد و این آفات را از گیاه دور نگه دارد. ضمن اینکه اسپری کردن کمی آب به برگ‌ها و فراهم کردن گردش هوای کافی در اطراف گیاه نیز، کنه تار عنکبوتی را از بین خواهد برد.
  • لکه برگی: لکه برگی یک بیماری است که اونسیدیوم نیز می‌تواند به آن مبتلا شود. این بیماری با خیس شدن برگ‌ها در حین آبیاری به ارکیده اونسیدیوم شما منتقل می‌شود. پس سعی کنید همیشه آب را مستقیما روی خاک بریزید. همچنین هر چند وقت یکبار، سطح برگ‌ها را با یک دستمال نرم تمیز کنید تا از هرگونه گرد و خاک پاک شود؛ این کار به بهبود جذب نور خورشید نیز کمک خواهد کرد.
  • پوسیدگی ریشه: پوسیدگی ریشه نیز از دیگر بیماری‌های احتمالی ارکیده اونسیدیوم است. این بیماری، یک بیماری قارچی است و در اثر آبیاری بیش‌ازحد رخ می‌دهد. زرد شدن برگ‌ها و ریزش ناگهانی آن‌ها، از نشانه‌های این اتفاق هستند. در صورت بروز این مشکل، سریعا آبیاری را کاهش داده و اجازه دهید خاک کاملا خشک شود. اگر مشکل برطرف نشد، گیاه را از گلدان خارج کرده، بخش‌های بیمار ریشه را حذف کنید و آن را مجدد در خاکی تمیز و استریل شده بکارید. برای استریل کردن خاک، می‌توانید آن را برای چند ثانیه در ماکروفر قرار دهید. این کار، بخش اعظمی از میکروارگانیسم‌های مضر موجود در آن را از بین خواهد برد.

حتما شنیده‌اید که “پیشگیری، بهتر از درمان است!” این تئوری حتی در خصوص گیاهان نیز کاملا صادق است! ازاین‌رو بهتر است همواره گیاه خود را تحت نظر داشته باشید تا در صورت ظهور هر گونه مشکل، سریعا آن را برطرف نمایید.

آیا ارکیده اونسیدیوم گلی سمی است؟

عده زیادی معتقدند که گل ارکیده برای گربه‌ها و سگ‌ها خطرناک است، بااین‌حال ارکیده اونسیدیوم برای سگ‌ها، گربه‌ها و کودکان بی‌خطر است؛ اگرچه خورده شدن این گیاه توسط این حیوانات خانگی ایده خوبی به‌نظر نمی‌رسد، اما خوشبختانه هیچ خطری نیز آن‌ها را تهدید نخواهد کرد.